De vrouw van 1 miljoen

De vrouw van 1 miljoen

Korte inhoud

We zijn met minder vrouwen. Als we het over onderneemsters hebben tenminste. We starten minder snel een bedrijf of zelfstandige activiteit. We blijven langer zonder medewerkers. We vragen en krijgen minder financiering. We blijven langer hangen in de dead zone of life style business waar we net voldoende verdienen om onszelf te onderhouden.

Het ontbreekt ons nochtans niet aan passie, doorzettingsvermogen, ambitie en zeker niet aan talent om te scalen. Ondernemen is nu eenmaal niet gendergebonden. Als … als vrouwen extern kapitaal ophalen, presteren ze zelfs beter dan mannelijke ondernemers. Investeerders laten dus heel wat potentieel gewin op tafel liggen door hen links te laten liggen bij hun investeringsbeslissingen.

Met De vrouw van 1 miljoen richt de auteur zich tot onderneemsters die de ambitie hebben om naar een omzet van €1 miljoen en meer te schalen maar zoekende zijn naar de juiste hefbomen om die eerste mijlpaal te bereiken. Dankzij de inzichten en talrijke praktische tips uit het boek kunnen ze zichzelf ontslaan als Jill-of-all-trades en promoveren van smallpreneur naar CEO van een groeibedrijf.

“Ik zie in het boek van Véronique mijn ondernemers- en levensmotto ‘Dream, Dare, Do’ vertaald op een zeer pragmatische manier. De droom is concreet (€1 miljoen omzet), de drempels die bij onderneemsters het durven en doen vaak in de weg staan zijn herkenbaar. Met de concrete tips en inkijk in de bedrijfskeuken van heel wat onderneemsters lijkt €1 miljoen omzet plots een pak haalbaarder.”

Conny Vandendriessche, serial entrepreneur en investeerder

“De auteur constateerde een aantal cijfers over vrouwelijke ondernemers. Terwijl vrouwen iets meer dan de helft van de Europese bevolking vertegenwoordigen, is maar 34% van hen zelfstandig en slechts 30% start-up onderneemster. Ook zijn onderneemsters overal kleiner in aantal, zijn de bedrijven kleiner, is er geen of minder groei en wordt er minder financiering verkregen. Met dit boek stelde Bockstal een zogenaamde 3M-roadmap samen om naar en voorbij 1 miljoen euro omzet te gaan en hoe dit in de praktijk om te zetten. De 3 M's staan voor mindset, mensen en middelen. In het interessante boek staan concrete tips opdat vrouwen meer grip krijgen op marketing, sales en cijfers van hun bedrijf. Dit is mogelijk door in te zetten op een stabielere groei van het bedrijf, door de ambitie om te groeien anders vorm te geven, door te leren om te delegeren, marketing en sales anders aan te pakken, financieel vaardiger te worden en een netwerk op maat op te bouwen. Een mooi voorbeeld is het hoofdstuk over marketing. Om dit anders aan te pakken beschrijft de auteur vijf concrete stappen. Het boek biedt vrouwen een steun in de rug om op basis van ambitie en talent een succesvol bedrijf op te bouwen. Met nuttige adviezen, bedrijfsscans per hoofdstuk en leestips.”
Recensent: Lennie Haarsma voor NBD Biblion (Nederland)

Over de auteur Véronique Bockstal

Véronique sprong pas laat in het ondernemerschap, na een corporate carrière en een parcours als interim manager/consultant van meer dan twintig jaar. Pas op haar vijftigste richtte ze haar eerste – echt – bedrijf op. Tijdens haar start-up journey en na de verkoop van haar bedrijf trok ze op onderzoek naar waarom 93% van alle onderneemsters nooit de kaap van €1 miljoen omzet halen. Van onderzoek kwam actie. Samen met hogeschool UCLL richtte ze in 2019 het Female Founders Acceleratorprogramma op om onderneemsters voorbij die eerste mijlpaal te helpen. Véronique is naast onderneemster ook gastdocente en onderzoeker aan UCLL.

Contact voor lezingen | workshops | round tables:
Auteur: Véronique Bockstal, veronique.bockstal@ucll.be, +32 (0)497 40 25 93