In Vlaanderen kiezen nog steeds weinig meisjes voor een carrière in STEM. In deze workshop gaan we actief aan de slag met STEM (met een les rond robots als voorbeeldcase) waarbij we focussen op het genderbewust organiseren van STEM-activiteiten. Hoe kan je ervoor zorgen dat de meisjes in STEM-studierichtingen (geïnteresseerd) blijven? Hoe bevorderen we de ambitie van meisjes en jongens voor technische richtingen in alle vakken?

Doelgroep

Leerkrachten uit het basis- of secundair onderwijs

Doelstellingen
  1. Deelnemers maken kennis met enkele eenvoudige voorbeelden van STEM-onderwerpen die in de klaspraktijk toegepast kunnen worden
  2. Deelnemers weten na afloop van de navorming hoe ze meisjes moeten triggeren in hun interesse voor STEM-activiteiten
  3. Deelnemers kunnen in de praktijk aan de slag met de handvaten uit de kijkwijzer
Programma

In Vlaanderen kiezen nog steeds weinig meisjes voor een carrière in STEM. Dit onbenut potentieel talent is zonde op zowel persoonlijk, maatschappelijk als economisch vlak. Gelukkig kan jij als (STEM-)leerkracht een werkelijke bijdrage leveren aan gelijke kansen voor meisjes en jongens.

In deze workshop gaan we actief aan de slag met STEM (met een les rond robots als voorbeeldcase) waarbij we focussen op het genderbewust organiseren van STEM-activiteiten. Hoe kan je ervoor zorgen dat de meisjes in STEM-studierichtingen (geïnteresseerd) blijven? Hoe bevorderen we de ambitie van meisjes en jongens voor technische richtingen in alle vakken?

Op basis van de resultaten van het ESF-project Girlpower/ Girls and technology (i.s.m. AP Hogeschool , UCLL Techniek- en WetenschapsAcademie , Campus MAX STEM) gaan we in deze workshop met bovenstaande vragen aan de slag. We analyseren de eigen grondhouding en vertrekken vanuit concrete voorbeelden en praktijktips aan de hand van een kijkwijzer. We kijken tot slot vooruit naar hoe jij in je eigen klas hiermee aan de slag kan gaan. Op deze manier dragen we samen bij aan gelijke kansen voor jongens én meisjes.

Lesgever

Dries Grosseels en Wout Winters hebben al enkele jaren op de teller als lesgever op de UCLL Techniek- en WetenschapsAcademie. Deze praktijkervaring kunnen zij benutten om hands-on tips & tricks te delen.

Kato Luyckx en Eva Dierickx zijn lerarenopleiders en onderwijsonderzoekers met een focus op sociaal rechtvaardig onderwijs aan de AP-hogeschool in Antwerpen. 

Georganiseerd door
In samenwerking met
Locatie en datum
Techniek- en Wetenschapsacademie, Campus Hertogstraat in Leuven
Prijs

Deze navorming wordt gratis aangeboden. 

Inschrijven is verplicht. 

Contact

Voor inhoudelijke vragen kan je terecht bij twa@ucll.be

Contact praktisch

Voor praktische vragen kan je terecht bij navormingen@ucll.be

Analytisch nummer
6 10 20 19 684
Interne referentie
NAV-AOT-LIM-2022-001
Misschien ben je ook wel geïnteresseerd in

We bieden deze navorming in verschillende regio's aan!