Inhoud

Doelgroep

Leerkrachten, schoolteams, directies en leerbegeleiders secundair onderwijs (alle graden).

Dezelfde navorming wordt ook aangeboden voor de derde graad van het lager onderwijs. Meer info vind je hier

Programma

De training bestaat uit drie sessies, waarvan één op één van onze campussen en twee online.

  • Sessie 1 - 14/03/22 (op campus Diepenbeek)
    • We verkennen samen de ZeG-box (uitgangspunten, achterliggende principes, opbouw van de ZeG-box, methodieken, …) zodat je inzicht krijgt in jouw kijk op zelfsturing, op welke manier je zelfsturing reeds ondersteunt bij je leerlingen én wat je verder nog kan doen.
       
  • Sessie 2 - 19/04/22 (online)
    • We blikken terug: we delen ervaringen met elkaar in het werken met de ZeG-box en trachten zo elkaar te inspireren. Er is voldoende ruimte om individuele vragen of onduidelijkheden te bespreken en samen tot antwoorden te komen.
    • We blikken vooruit: We zetten je verder op weg door samen de volgende stap te bepalen die je kan zetten in het bevorderen van zelfsturing in de klas met je leerlingen.
       
  • Sessie 3 - 24/05/2022 (online)
    • We blikken terug: we delen ervaringen met elkaar in het werken met de ZeG-box om elkaar te inspireren. Er is voldoende tijd en ruimte om individuele vragen of onduidelijkheden te bespreken en samen tot antwoorden te komen.
    • We blikken vooruit: We zetten je verder op weg door samen de volgende stap te bepalen die je kan zetten in het bevorderen van zelfsturing in de klas, team en/of school.
Lesgever

An Dumoulin, Hannelore Verstappen en Sylvia Mommaerts zijn de ontwikkelaars van de ZeG-box in de klas. We voeren de daad bij het woord en ondersteunen leerkrachten actief in hun zoektocht om zelfsturing bespreekbaar en begrijpbaar te maken in de klas.
 
Sylvia Mommaerts is lerarenopleider binnen de Educatieve Bachelor Secundair Onderwijs van UC Leuven en is kernexpert in de expertisecentrum ‘Education & Development’. Ze deelt graag haar expertise binnen de verschillende opleidingen, de onderzoekswereld en secundaire scholen. Ze is vooral bezig met de thema’s binnenklasdifferentiatie, zelfsturing en evaluatie en verdiept zich in hoe je deze thema’s als leerkracht of school kan verwezenlijken. Ze is mede-auteur van het boek ‘De O van onderwijs’.
 
An Dumoulin is pedagoog in de lerarenopleiding Educatieve Bachelor Secundair Onderwijs van UC-Limburg. Naast praktijkverantwoordelijke is ze ook coördinator van het project Leren Thuis Leren, een buddyproject waar studenten een kwetsbare leerling in het gezin ondersteunen in het ontwikkelen van zelfregulerende vaardigheden. Ze is geboeid door de thema’s zelfsturing en evaluatie en heeft expertise in het aanleren van coachvaardigheden en het begeleiden van individuen en groepen. Ze is mede-auteur van het boek ‘De O van onderwijs’.
 
Hannelore Verstappen is licentiaat in de geografie en startte aan de UC Leuven als lector aardrijkskunde en wereldoriëntatie. Momenteel is zij vooral actief als onderzoeker binnen diverse thema’s: zelfsturing, wereldburgerschap, projectonderwijs, wicked problems en design thinking, zichtbaar leren in loose parts play, maken en leren, …