Meetcultuur in de school: gesprek over do's en don'ts

Met de verplichte Koala-test worden scholen opnieuw geconfronteerd met de vraag hoe zij kijken naar “meten in de kleuterschool”. Hoewel hier al veel over gespreven en gesproken is, blijft het een item waarin veel leerkrachten en scholen nog zoekend zijn.

In deze workshop leggen we in spelvorm enkele gespreksfiches op tafel over hoe onderwijs aan kleuters bijzonder is en hoe ‘meten’ op diverse manieren hierop afgestemd kan worden. Deze gespreksfiches werden opgemaakt op basis van interviews van 17 geëngageerde en gedreven kleuterleidsters en achterliggende, soms wat prikkelende, literatuur. Ze dienen vooral om het gesprek open te trekken en ervaringen uit te wisselen. We willen hiermee leerkrachten informeren en inspireren om hun werking te onderbouwen en waar wenselijk verder uit te bouwen. Alle gesprekfiches kunnen gratis gedownload worden om er in het eigen team tijdens personeelsvergadering(en) mee aan de slag te gaan.

Benieuwd naar meer? Lees het blogbericht 'Meetcultuur in de scholen: klaar voor de toets?' dat Ilse Aerden en Hilde Stroobants schreven voor Kleutergewijs of schrijf je in voor deze navorming via de rode knop!

Lesgever

Ilse Aerden is als praktijkonderzoeker verbonden aan het expertisecentrum ‘Education & Development’ en als docent aan de Banaba ‘zorg en remediërend leren’ en het postgraduaat ‘Ervaringsgericht zorg in de kleuterschool’. Naast de focus op zorg, gelijke kansen en het jonge kind, werkt zij in onderzoek momenteel voornamelijk rond zelfsturing en relaties tussen kinderen.

Locatie en datum
Campus Diepenbeek
Prijs
€ 45Deelnameprijs
Contact

ilse.aerden@ucll.be

Contact praktisch

navormingen@ucll.be

Analytisch nummer
6 10 10 01 000
Interne referentie
NAV-ED-LIM-2022-005
Misschien ben je ook wel geïnteresseerd in