Blecota: Blended Education voor het aanleren van complexe taken

Opleidingen in het hoger onderwijs zijn gericht op het leren uitvoeren van complexe taken. Dergelijke taken worden vaak in kleine face-to-face klasgroepen aangeleerd en geoefend, met een expert als model. Maar ook blended onderwijs, opgevat als een doordachte combinatie van fysieke contacttijd en technologisch ondersteund leren (online synchrone contacttijd of asynchrone schriftelijke oefen- en verwerkingstijd), individueel en in groep biedt kansen. Uitdaging is echter het vinden van een geschikte blend. Dit onderzoek is daarom gericht op het inzicht vergroten over het leren van complexe taken in blended leeromgevingen binnen een professionele hoger onderwijscontext. Voor twee cases wordt een leeromgeving uitgewerkt: zwemles leren geven en het aanleren van een hulpverleningsgesprek met verschillen tussen de hulpvragen en -verlener. Doorheen het project wordt een heuristiek ontwikkeld, met richtvragen en redeneerschema’s die behulpzaam zijn voor het bepalen welke aspecten asynchroon kunnen en welke onderdelen online synchroon kunnen en wat fysieke contacttijd vraagt. 

Code
DEF Blecota 21
Start date
End date
Centre of Expertise
Partners
  • UCLeuven Lerarenopleiding (BE)