Interactie in de brede leeromgeving

Voorliggend project onderzoekt de interactie in een brede leeromgeving binnen het kleuteronderwijs. Het bouwt verder op de onderzoeksresultaten van ‘The classroom in times of COVID-19: indoor, outdoor and online’ en wil op korte termijn impact hebben op de praktijk van het werkveld in dit in relatie tot de net geïmplementeerde KOALA-screening.

In ‘The classroom in times of COVD-19: indoor, outdoor and online’, hebben we o.a. via ontwerponderzoek onderzocht welke theoretische en conceptuele zaken van belang zijn voor een leeromgeving in relatie tot het pedagogisch handelen. Literatuur geeft immers aan dat de relatie tussen de leeromgeving en wat er precies in gebeurt te weinig behandeld wordt (Tondeur, J. et al al 2017). Het ontwerpmodel en de reflectietool die uit dit onderzoek zijn voortgevloeid willen we in deze volgende onderzoeksfase aftoetsen, bijsturen waar nodig en implementeren bij Europese partners bij wijze van vooronderzoek voor een Erasmus+ aanvraag.

Daarnaast willen we in de Vlaamse context van het kleuteronderwijs focussen op de eerste pijler van het ontwerpmodel, nl. interactie en uitwisseling in relatie met anderen. We kiezen ervoor om in te zoomen op deze pijler omdat de Beleidsnota Onderwijs 2019-2024 positief omgaan met diversiteit in de klas en taalstimulering als beleidsprioriteit naar voren heeft geschoven. Een focus op gelijke onderwijskansen blijft broodnodig. Naast de grote diversiteit die Vlaamse basisscholen kenmerkt, heeft de coronacrisis de kloof tussen kinderen verscherpt. Kinderen met een lagere socio-economische status en met een andere thuistaal dan het Nederlands lopen meer risico op onderwijsachterstand. Werk maken van gelijke kansen, met daarbij bijzondere aandacht voor het positief omgaan met diversiteit in de klas en taalstimulering is dus noodzakelijk.

De KOALA-screening die nu door alle Vlaamse kleuterscholen wordt gedaan bij de start (oktober-november) van de derde kleuterklas, heeft als doel om enerzijds de leraar te informeren over de taalvaardigheid van de kleuters en anderzijds het werkveld te stimuleren om taalversterkende interventies op te zetten om die kleuters meer taalgroeikansen te bieden (Vanbuel, Vandommele, Van den Branden, 2020). Het versterken van de praktijk in het zinvol omgaan met de resultaten van de KOALA-screening en hen ondersteunen in het opzetten van krachtige interactiemogelijkheden zal alle kleuters van de deelnemende werkveldpartners in dit onderzoek ten goede komen, maar vooral de kleuters met een taalachterstand in het Nederlands die vaak te kampen hebben met een moeilijke start in het leerplichtonderwijs. Op die manier wil dit onderzoek bijdragen tot het realiseren van kansrijk onderwijs.

Code
DEF Interactie 22
Start date
End date
Centre of Expertise