Neurowetenschappen voor leerkrachten

Neurowetenschappelijke kennis en inzichten over hoe ons brein precies werkt en leert, zijn de voorbije drie decenia enorm toegenomen. Toch blijken bij leraren nog vaak mythes te leven over de werking van het brein[1]. Enkele recente experimentele pilotstudies met leerkrachten wijzen echter op het potentieel dat gefundeerde kennis over de werking van het brein en leren heeft voor het maken van doordachtere pedagogische keuzes.[2] Kennis over de werking van het brein en leren kan namelijk helpen om beter te begrijpen hoe bepaalde cognitieve processen verlopen en ontwikkelen, en kan ervoor zorgen dat leerkrachten doordachte(re) keuzes maken rond leerprocessen van kinderen.

Voor leraren zijn die neurowetenschappelijke kennis en inzichten niet altijd makelijk toegankelijk en begrijpbaar. De voorbije decennia zijn er vanuit Educational Neuroscience al waardevolle inspanningen geleverd om inzichten toegankelijk te maken en om vertalingen naar de klaspraktijk te maken.[3] Beide vragen zeker nog werk.

In dit collaboratief praktijkonderzoek onderzoeken we samen met groepjes co-onderzoekers (leerkrachten en studenten-leraren uit  kleuter-, lager en secundair onderwijs) welke concepten en ondersteuning zij nodig hebben om neurowetenschappelijke inzichten over leren te implementeren in hun klaspraktijk. Via doelgroepgebonden lees- en ontwerpclubs zoeken we naar relevante inzichten en vertalen die naar de onderwijspraktijk in de respectievelijke doelgroepen. Op basis van de onderzoeksresultaten creëren we 2 à 3 asynchrone webinars voor leerkrachten (in opleiding) rond de neurowetenschappelijke concepten en inzichten die de co-onderzoekers belangrijk en relevant vonden en die laagdrempelig te implementeren zijn in de klaspraktijk. Daarnaast schrijven we een praktijkartikel voor leerkrachten over waar leerkrachten staan in hun begrijpen van en beliefs over breinwerking en leren. Om ook de implementatie binnen lerarenopleidingen te faciliteren schrijven we een artikel voor lerarenopleiders met focus op hefbomen en valkuilen die leerkrachten in de lees- en ontwerpclubs signaleerden met betrekking tot het herkennen, verwerven en implementeren van relevante neurowetenschappelijke concepten en inzichten.

 

[1] Zie Dekker et al. (2012), Campana (2017).

[2] Zie Amiel & Tan (2019), Schwartz et al. (2019), Howard-Jones, Jay & Galeano (2020).

[3] Van Camp et al. (2015) is een voorbeeld van het toeganlijke maken van neurowetenschappelijke inzichten voor leerkrachten. Voorbeeld van vertalingen naar de klaspraktijk kunnen gevonden worden in Churches, Dommett & Devonshire (2017) en Berthier, Borst & Guilleray (2021).

Code
DEF Neuro 21
Start date
End date
Centre of Expertise