Niet met mij! Een sociale media-interventiemix om jongeren tussen 14 en 18 jaar te leren omgaan met voedselverleidingen in de omgeving.

De obesogene omgeving verleidt tot ongezond eten
Uit de voedselconsumptiepeiling 2014-2015 en de HBSC-studie (2018) blijkt dat de voedingsgewoonten van de Vlaamse schoolgaande jeugd niet optimaal zijn. Naarmate adolescenten ouder worden en meer autonomie krijgen over hun eetgedrag, lopen ze meer kans om ongezonde voedingskeuzes te maken en maaltijden over te slaan. (1)
Bestaande voedingsinterventies missen vaak een (langdurig) effect. Gezonde voedingsgewoonten worden dikwijls niet volgehouden, omdat deelnemers op lange termijn worden verleid door hedonische voedingsmiddelen. Verleiding is 'iets dat een sterke drang of verlangen veroorzaakt om iets te hebben of te doen en vooral iets dat slecht, verkeerd of onverstandig is'. Te veel toegeven aan voedselverleidingen kan tot vermijdbare gezondheidsproblemen leiden. De zogenoemde obesogene omgeving vol met ongezonde voedingsverleidingen brengt de schoolgaande jeugd continu in verleiding, en zorgt ervoor dat gezonde voedingsgewoonten niet volgehouden worden op lange termijn. Net daarom is het van belang om voedingsinterventies anders aan te pakken en het omgaan met deze verleidingen centraal te stellen in de aanpak.
Doelstelling en doelgroep
Dit maatschappelijk relevant probleem van voedselverleidingen in de omgeving is meteen ook de focus van dit project. Jongeren tussen 14 en 18 jaar (met extra aandacht voor de inclusie van kwetsbare groepen) hebben baat bij een interventie om te leren omgaan met/weerstaan aan voedselverleidingen. We willen via een innovatieve (sociale media) interventiemix inzetten op verschillende determinanten van voedselverleidingen, geïdentificeerd uit een needs assessment en bevraging bij deze jongeren. De ontwikkeling, implementatie en evaluatie van een sociale media-interventiemix zal procesmatig verlopen via het Intervention Mapping Protocol, én in een co-creatieve setting met de doelgroep. Als output verkrijgen we een op maat gemaakte interventiemix ontwikkeld voor en door de doelgroep.
Impact
We hopen met de interventiemix een verandering in de determinanten van ‘het niet kunnen weerstaan aan verleidingen’ na te streven. Een ultiem doel voor ogen is een effectieve gedragsverandering waarbij men aan voedselverleidingen kan weerstaan.

Code
PWO Voedselverleidingen 21
Start date
End date
Financing
Praktijkgericht Wetenschappelijk Onderzoek
Centre of Expertise