Leergoesting
Gezien de complexe maatschappelijke transities die vandaag aan de gang zijn of zich aandienen (digitale omwenteling, groene transitie, …) wordt levenslang leren een noodzakelijke voorwaarde om mensen wendbaar, weerbaar en duurzaam inzetbaar te maken. De overheidsopdracht Leergoesting kadert onder vlaggenschip 5 van het Actieplan (begeleiding en ondersteuning bij levenslang leren), de resultaten van deze evaluatie-opdracht zullen significant bijdragen aan vlaggenschip 1 (naar een kennisagenda levenslang leren) en zo doorwerken binnen het ESF+ Operationeel Programma en het bredere Vlaamse arbeidsmarktbeleid rond levenslang leren.
Deze evaluatie beoogt de dubbele doelstelling van accountability en leren die bij de meeste evaluaties terugkomt en die in het bestek werd vertaald in 5 evaluatievragen.
• Accountability: werden de beoogde resultaten en impact behaald, op organisatieniveau (versterking van het leerklimaat) en op niveau van individuele werknemers (toename van de autonome leermotivatie en een verhoogde duurzame inzetbaarheid)? Op basis van een evaluatie van de effectiviteit van de begeleidingstrajecten kan worden gelegitimeerd om de beleidsmaatregel ook in te toekomst in te zetten.
• Leren: onder welke voorwaarden en mechanismen dragen de begeleidingstrajecten bij aan de gewenste outcomes op individueel en organisatieniveau? Op welke condities of hefbomen kunnen begeleidingstrajecten inzetten en hoe kunnen ze deze vertalen naar zinvolle acties?
Gezien de diversiteit van het KMO landschap en de complexiteit van de beleidsvraag is een grondig onderzoek naar wat werkt voor wie werkt onder welke omstandigheden inderdaad noodzakelijk. Een benadering vanuit theory-based en Realist evaluatie is voor zover wij weten zeer innovatief binnen deze beleidscontext. Deze benadering heeft zijn meerwaarde meer dan bewezen bij evaluaties van projecten en organisaties binnen de ontwikkelingssamenwerking.