Hidden curriculum in het hoger onderwijs

In haar advies over een diversiteitsbeleid in het hoger onderwijs, raadt de VLOR (2018) aan te streven naar een open en warme instellingscultuur met verbinding en samenwerking als inzet. Deze instellingscultuur laat zich niet zo expliciet vatten: de relaties tussen studenten en docenten, de manier waarop met elkaar wordt omgegaan, de impliciete regels, de rituelen, de manier waarop het curriculum gerealiseerd wordt, de campusomgeving enz. dragen stuk voor stuk bij aan de instellingscultuur maar worden niet door alle studenten op eenzelfde manier ervaren. In dit onderzoek analyseren we deze elementen en processen gebruik makend van het concept “verborgen curriculum”. We verkrijgen diepgaand inzicht in wat het verborgen curriculum precies is, hoe het werkt en voor wie het al dan niet verborgen blijft. We verzamelen data bij studenten en docenten via dagboektechniek, focusgesprekken en interviews in twee Vlaamse hogescholen. We maken de resultaten van ons onderzoek toegankelijk via posters en een film, die vrij beschikbaar worden gesteld voor scholen en teams. Deze materialen zijn gericht op bewustwording en sensibilisering, en dit op een veilige manier, over de rol van het verborgen curriculum in de onderwijsloopbanen van studenten. We voorzien een lanceringsevent voor de film en de bijhorende posters

Code
DEF Hidden Curriculum 22
Start date
End date
Financing
UC Leuven Education & Development