Onderwijs na Covid19

COVID 19 stelde het onderwijs voor een aantal uitdagingen op verschillende niveaus: het niveau van schoolbeleid, het niveau van leerkrachten en het niveau  van de leerlingen. Binnen dit project onderzoeken we de uitdagingen met betrekking tot drie grote thema’s die op de voorgrond kwamen tijdens de pandemie:

  • Digitalisering en flexibilisering
  • Welbevinden van leerlingen en leerkrachten
  • Gelijke kansen

De focus van het project ligt op de transitieprocessen die scholen op de verschillende niveaus en met betrekking tot deze drie thema’s doormaken tijdens en na COVID19. Hiertoe wordt via verschillende dataverzamelingsmethoden (literatuuronderzoek, digitale bevragingen, interviews en focusgesprekken) een analyse gemaakt van de uitdagingen, prioriteiten en actiepunten die scholen formuleren na COVID19. We brengen tevens in kaart hoe scholen na COVID19 met die uitdagingen en prioriteiten aan de slag zijn gegaan. We verzamelen praktijkvoorbeelden van onderwijsvernieuwing na COVID19 en  brengen de hefbomen en randvoorwaarden in kaart die deze transitieprocessen bevorderd hebben. In een tweede projectfase komen we via deliberatieve gesprekken in een taskforce met verschillende stakeholders tot beleidsaanbevelingen voor het onderwijs na COVID19 en een beleidsmodel met hefbomen en randvoorwaarden die transities faciliteren. De verzamelde inzichten worden gedeeld via workshops, een digitaal platform, de taskforce en artikels.

Code
DEF COV 21
Start date
End date
Centre of Expertise