opgroeien met gemengde roots
Projectomschrijving
Dit project wil inzicht verwerven in de leef- en belevingswereld van jongeren en jong-volwassenen met een gemengde achtergrond en de rol/plek van witte ouders in de opvoeding van kinderen met dubbele roots en dit in een context van maatschappelijke polarisatie, hernieuwd debat over racisme en toenemende diversiteit. Via interviews en focusgesprekken worden ervaringen verzameld, geduid en aangevuld met inzichten uit recent wetenschappelijk onderzoek. Het project gaat echter verder dan het delen van ervaringen, maar gaat ook op zoek naar mogelijkheden ter ondersteuning van witte ouders en kinderen met dubbele roots.
1
Onderzoeksproject
Opgroeien met gemengde roots in Vlaanderen. Ervaringen van kinderen en ouders
Reinhilde Pulinx, UCLL – Expertisecentrum Inclusive Society, in samenwerking met Expoo en Gezinsbond
‘When I see a white parent with a mixed-race kid, I think “Is that child going to get what they need?”.
Dit las ik in het boek Why I’m no longer talking to white people about race van Reni Eddo-Lodge (2017) – ik weet nog precies waar ik toen zat, in de wachtkamer van de kinesitherapeut voor mijn eerste herniabehandeling.
Diezelfde dag tijdens het avondeten, zei onze dochter van twaalf plots: “Ja zèg, dat is wel niet makkelijk, hoor. Zo moeten opgroeien met twee culturen.”
Twee keer werd mij hetzelfde thema onder de aandacht gebracht, vanuit twee verschillende perspectieven: dat van witte ouder en dat van het kind met gemengde roots. En dat zette me nog meer dan anders aan het denken.
Projectomschrijving
Dit project wil inzicht verwerven in de leef- en belevingswereld van jongeren en jong-volwassenen met een gemengde achtergrond en de rol/plek van witte ouders in de opvoeding van kinderen met dubbele roots en dit in een context van maatschappelijke polarisatie, hernieuwd debat over racisme en toenemende diversiteit. Via interviews en focusgesprekken worden ervaringen verzameld, geduid en aangevuld met inzichten uit recent wetenschappelijk onderzoek. Het project gaat echter verder dan het delen van ervaringen, maar gaat ook op zoek naar mogelijkheden ter ondersteuning van witte ouders en kinderen met dubbele roots.
Situering van het project
Onderzoek naar kinderen en jongeren met dubbele roots lijkt veelal een blinde vlek in het wetenschappelijk onderzoek. Zelden wordt, bijvoorbeeld in onderwijsonderzoek naar gelijke kansen, het onderscheid gemaakt tussen kinderen en jongeren met een gemengde achtergrond of met een migratie-achtergrond via de beide ouders. Recent worden er wel verhalen verteld over de persoonlijke beleving, het persoonlijke verhaal van mensen die opgegroeid zijn in/met een dubbele etnisch-culturele achtergrond, zoals het verhaal van Afua Hirsh in haar boek ‘Brit(ish)’ (2018). Over de beleving van witte ouders in gemengde gezinnen is zo mogelijk nog minder wetenschappelijk onderzoek te vinden – en het merendeel van de beschikbare literatuur komt uit het Angelsaksische gebied. Dit project wil een stukje van die leemte opvullen: inzicht verwerven in de leef- en belevingswereld van witte ouders en kinderen en jongeren met een gemengde achtergrond in Vlaanderen.