What's your story? De invloed van digital storytelling op de ontwikkeling van ethische competenties van zorg- en hulpverleners ter bevordering van de zorgrelaties
De focus van het onderzoeksproject is: “Hoe blijf je als zorg-of hulpverlening gevoelig voor & betrokken op de kwetsbaarheid, de mogelijkheden en de noden van de cliënt/patiënt?”
Het lijkt eenvoudig maar is het niet. Er zijn uitdagingen op persoonlijk niveau van zorg- en hulpverleners
(morele blindheid, morele distress, schaarste, …). Daarnaast is er een belangrijke invloed van het ethisch klimaat op team- en organisatieniveau (communicatie- en feedback cultuur; omgaan met protocols/regels, omgaan met ‘fouten’; ruimte voor participatie; wijze van coachen). Zorgethische competenties zijn cruciaal om afgestemde zorg- en hulpverlening te realiseren en om ethisch veerkrachtig in de zorg te blijven functioneren. Onderzoek geeft aan dat exposure (blootstelling aan de leefwereld van cliënten/familie/medewerkers
/collega’s), in combinatie met dialoog en reflectie, een krachtig leerinstrument is om ethische competenties (zien/weten/reflecteren/doen/zijn) bij zorg- en hulpverleners te versterken.
Voorliggend project onderzoekt op welke wijze een ervaringstraject met digital storytelling (als vorm van exposure) de ontwikkeling van ethische competenties van zorg- en hulpverleners beïnvloedt. We ontwikkelen, implementeren en evalueren een leerinterventie dat een ervaringstraject omvat met digital storytelling en een learning community. Als methode van digital storytelling gebruiken we de photovoice methodiek, die toelaat om via fotografie binnen te kunnen treden in de wereld van anderen en die wereld ook (meer) toegankelijk te maken voor anderen.
In totaal wordt in vier verschillende settings (ouderenzorg, ziekenhuis, pleegzorg en jeugdinstelling) een leertraject opgezet. In elke setting worden via leertrajecten professionals ondergedompeld in de DST-methodiek met als doel stil te staan bij goede zorg- en hulpverlening, hun drijfveren en de zorgrelatie. Tijdens dit ervaringsgericht leren worden zij getraind als ambassadeur en passen ze, in een tweede fase, de methodiek toe bij een cliënt dat op haar beurt bijdraagt tot goede zorg.
De output van het project is een inspiratiegids “Relatie-ondersteunend werken in zorg en welzijn via Photovoice”, een digitaal foto-verhalen boek, een fototentoonstelling “What’s your story” en vormingstrajecten.
- De wissel (BE)
- Familiehulp (BE)
- KU Leuven (BE)
- Katholieke Hogeschool Vives Zuid (BE)
- Nationale Commissie voor de Kinderrechten (BE)
- UZ Leuven (BE)
- VZW Comité voor Onderwijs Annuntiaten Heverlee (BE)
- WZC Sint-Jozef (BE)