Een taalbeschouwelijke focus inbouwen in je schrijflessen

 

Zin om je schrijfonderwijs te versterken? Wij stellen onze nieuwe methode voor om je  schrijflessen te verrijken door een taalbeschouwelijke focus in te bouwen. Neem alvast een kijkje op www.schrijfbalans.ucll.be

 

Doelgroep

Leraren Nederlands eerste graad secundair onderwijs; leraren derde graad lager onderwijs; studenten bachelor lager onderwijs en bachelor secundair onderwijs Nederlands.

Doelstellingen

Je maakt kennis met een didactisch model,  uitgewerkte lesscenario's en differentiatie- en evaluatie-instrumenten uit het project Schrijfbalans.

Programma

Schrijven blijft een moeilijke vaardigheid voor leerlingen. Twee jaar lang bogen we ons over de vraag hoe we het schrijfonderwijs kunnen verrijken door een taalbeschouwelijke focus in te bouwen. Op 9 oktober lanceren we onze website www.schrijfbalans.ucll.be waarop we onze methode voorstellen. Je maakt kennis met de "Schrijfschijf", ons didactisch model van Schrijfbalans. Je krijgt kant-en-klare lesscenario's die illustreren hoe je een taalbeschouwelijke focus in je schrijflessen kan inbouwen.  Je ontdekt onze differentiatietools en evaluatie-instrumenten. Na de websitelancering stellen we ook onze navormingstrajecten op maat voor.

Trainer

Kristien Coussement

Kristien
Coussement
lector
Hogeschool UCLL

Kristien Coussement is lector Nederlands en talenbeleid in de opleiding Bachelor Lager Onderwijs van UCLL en in de Banaba Meertalige onderwijs, campus Heverlee. Ze is taalbeleidscoördinator van de lerarenopleiding in UCLL en trekker van de werkgroep Taalbeleid LER. Als onderzoeker werkte ze in projecten rond schrijf- en leesdidactiek, taalontwikkelend werken en taalbeleid. Als studentencoach binnen BaLO heeft ze heeft nauwe contacten in het werkveld lager onderwijs.

Martien Geerts

Martien
Geerts
lector
Hogeschool UCLL

Martien Geerts is als lector Nederlands verbonden aan de opleiding Bachelor Lager Onderwijs van UCLL, in dag- en avondonderwijs, campus Diepenbeek. Als onderzoeker werkte ze aan projecten rond krachtige schrijfomgevingen en de mogelijke rol van digitale ondersteuning daarbij, rond een krachtige leesdidactiek voor de lagere school (‘Lezen met begrip’) en rond de synergie tussen taal en levensbeschouwing (‘Hand in Hand’).

Nele Driessen

Nele
Driessen
lector
Hogeschool UCLL

Nele Driessen is als taalbeleidsmedewerker en lector Nederlands verbonden aan de opleiding Bachelor Secundair Onderwijs van UCLL, campus Diepenbeek. De voorbije jaren was ze betrokken in onderzoeksprojecten over academische woordenschat, functionele geletterdheid en schrijfvaardigheidsdidactiek.

Anne Decelle

Anne
Decelle
lector
Hogeschool UCLL

Anne Decelle is lector taal en communicatie en vakdidactiek aan de Bachelor Secundair onderwijs en senior-onderzoeker in het Expertisecentrum Education en Development. Ze werkte eerder mee aan onderzoeksprojecten over oriëntering, over de modernisering van het secundair onderwijs en over schrijfvaardigheidsonderwijs.

Praktische info

 Klik hier om de webinar te volgen:

 

https://teams.microsoft.com/l/meetup-join/19%3ameeting_NzIzYTlhMDAtYTI4Ni00ZTRlLWEyM2UtYzYwYjM3MTZmZTk4%40thread.v2/0?context=%7b%22Tid%22%3a%22e638861b-15d9-4de6-a65d-b48789ae1f08%22%2c%22Oid%22%3a%228da9405b-589d-45b1-b53c-ed0bf28b32dc%22%7d

 

 

Datum en locatie (met begin- & einduur)
Online
Prijs

Deze opleiding wordt gratis aangeboden.

Contact

Anne Decelle

Anne
Decelle
Contact praktisch

Benedicte Uyttendaele

Benedicte
Uyttendaele
Analytisch nummer
5102001000
Interne referentie
AT00066