Workshop-1

Ervaringsleren@Howest

Heidi Defloor, Danny Vereecke en Naomi D’Hollander (Howest)

Deze workshop biedt een boeiende kennismaking met ervaringsgericht leren aan de hand van innovatieve tools binnen de verpleegkundeopleiding van Howest. We starten met een korte presentatie over de onderwijsvisie, gevolgd door de interactieve EscapePZ workshop, waar casuïstiek centraal staat. We sluiten af met een debriefing om de opgedane inzichten te verankeren. Tijdens deze workshop zal je gestimuleerd worden om actief te leren en nieuwe perspectieven te ontdekken.

Doelgroep: Werkveld en onderwijs 

Workshop-2

Interprofessioneel leren en communiceren via scenario-oefening: een voorproefje uit de training ‘Veerkrachtige geboortezorg’

Sarah Vandekerkhof  (UCLL)

In het onderzoek ‘Veerkrachtige Geboortezorg’ (Resilient People, UCLL) is een innovatieve teamtraining ontwikkeld om compassiemoeheid bij geboortezorgprofessionals te voorkomen. De training richt zich op het bevorderen van een veilige en ondersteunende teamsfeer, veerkracht en compassietevredenheid door middel van psycho-educatie, een scenario-oefening en intervisie. Tijdens deze workshop maak je kennis met een scenario-oefening uit de training ‘Veerkrachtige Geboortezorg’. Ontdek hoe dit scenario in een co-creatief proces is ontwikkeld en verken samen met ons hoe simulatie-gebaseerd leren kan worden ingezet om interprofessionele teams te versterken.

Doelgroep: Werkveld en onderwijs 

Workshop-3

Casussen en rollenspelen passé in tijden van high fidelity simulation labs en poppen? Voorwaarden en voorbeelden om het maximale te halen uit ‘low fidelity simulation’

Els Tanghe, Nathalie Charlier, Hilde Van Eeckhout, Anouk Agten (Vakdidactiek gezondheidswetenschappen in de educatieve masteropleidingen van de Vlaamse universiteiten)

Met de grotere opkomst van simulation labs en gesofisticeerde simulatiepoppen lijkt het inzetten op zogenaamde ‘low fidelity simulaties’ minder noodzakelijk. Het klopt dat de mate van het creëren van een zo authentiek mogelijke leeromgeving beperkt is, toch blijven werkvormen zoals casussen en rollenspelen ook waardevol. Tijdens deze sessie ontdek je voorwaarden en concrete voorbeelden voor een optimale aanpak.

Doelgroep: Onderwijs

Workshop-4

Alternatieve vormen van simulatie in de opleiding verpleegkunde

Frieda Corstjens en Veerle Remans (UCLL)

Het staat vast dat de klassieke simulatie met een high fidelity pop een absolute meerwaarde is. Helaas botsen we ook op bepaalde limieten zoals: een beperkte groep van 4 tot 6 studenten, de kostprijs, de tijdsinvestering, ... Allemaal redenen om bijkomende alternatieve simulaties te ontwikkelen om studenten zo veel mogelijk kansen te bieden om ervaringsgericht te leren. In deze sessie bieden we inzage in enkele voorbeelden waarbij er op de CRM-principes getraind wordt met behulp van simulanten, Lego, medestudenten, low-fidelity poppen, grotere groepen van studenten ... Ook voorbeelden van deelnemers kunnen aan bod komen om op die manier elkaar te inspireren om creatief om te gaan met simulaties en het effectief voorbereiden van studenten op het werkveld.

Doelgroep: Onderwijs

Workshop-5

Grenzeloze simulatie

Ellen Goossens, Jana Van Damme en Thomas Cuelenaere (HOGENT)

In de sessie 'Grenzelose Simulatie' verkennen we hoe interprofessionele simulaties bijdragen aan effectieve samenwerking tussen zorgprofessionals uit verschillende disciplines.

Doelgroep: Werkveld en onderwijs 

Workshop-6

Simuleer realistische chaos en oefen multidisciplinair: rampoefening organiseren voor studenten verpleegkunde!

Kurt Planckaert (VIVES)

Het organiseren van een realistische rampoefening met studenten verpleegkunde is een uitstekende manier om hen voor te bereiden op crisissituaties of wanneer het ziekenhuis noodplan (ZNP) of medisch interventieplan (MIP) worden geactiveerd. Een stapsgewijze aanpak en voorbereiding is noodzakelijk om tot een succesvolle oefening te komen. Hierbij moet rekening gehouden worden met het uitwerken van doelstellingen, een scenario, verdelen van rollen, voorzien van een locatie, externe partners, voorbereiding van studenten, evaluatie/feedback en documentatie. Het multidisciplinair samenwerken en leren communiceren met verschillende partners uit de hulpverlening zoals MUG-teams, 112 ziekenwagens, brandweer, politie en Rode Kruis Vlaanderen, leert studenten verpleegkunde essentiële vaardigheden en vertrouwen op te bouwen om crisissituaties georganiseerd aan te pakken.

Doelgroep: Werkveld en onderwijs