Organiseer je klas zodat je de sterktes van je superdiversie leerlingen in het leerproces kan inzetten.

 

In superdiverse klassen kan je jouw didactisch handelen aanpassen aan de sterktes van leerlingen. Dit vraagt een andere klasorganisatie, tijdsindeling, planning, en opvolging. We werken samen dat veranderingsproces uit, vertrekkend van jouw concrete situatie.

 

Deze navorming kan ook op maat van jouw school. Vraag vrijblijvend een offerte aan bij mieke.creemers@ucll.be.

Doelgroep

Leraren lagere school, secundair onderwijs, buitengewoon onderwijs, deeltijds kunstonderwijs, en docenten hoger onderwijs.

Doelstellingen

In deze nascholing leer je:

  • Leren bekijken vanuit de bril van sterktes van leerlingen.
  • Spelen met ruimte en tijd zodat je leren anders kan organiseren.
  • Tools inzetten die de complexiteit van ‘ieder een eigen traject’ overzichtelijk en haalbaar maken.
  • Je veranderingsproces plannen op maat van jezelf en je leerlingen.
Programma

Werken met superdiverse klasssen vertrekt van de sterktes van leerlingen. Die zien we niet als talenten, maar als een combinatie van vaardigheden die een leerling energie geeft (en die dus kan veranderen). Leerlingen brengen die sterktes mee uit hun persoonlijke geschiedenis en hun culturele achtergrond.

Als leerlingen hun sterktes mogen inzetten, kunnen leerlingen deels zelf beslissen wat, hoe en wanneer ze leren. Dit vraagt een andere manier van omgaan met de organisatie van de klas en de tijd. In het Erasmus+ project ‘Teachmi’ (teachmi.eu) werkten we dit uit.

 

We vertrekken van jouw plan van de klas(-sen) en jouw dagindeling of lesrooster. Strengths-based learning heeft specifieke voorwaarden, maar het kan zonder de aankoop van duur materiaal. In een volgende stap kijken we naar jouw sterktes: wat vind jij zelf dat je goed kan en graag doet in onderwijs? Daarna leren we spelen met de organisatie van de klas en de tijd. We reiken heel wat tools aan die jou daarbij helpen.

 

De diversiteit van de leerprocessen die in strengths-based learning ontstaat vraagt om een goede opvolging. Daarvoor hebben we heel wat materiaal ontwikkeld, zodat je de effectiviteit van het leren voor elke leerling in beeld hebt.

 

Het laatste deel van de dag besteden we aan planning. Vertrekkend van jouw sterktes bekijken we hoe het veranderingsproces voor jou het best vorm krijgt. De planning is hoe dan ook flexibel. Zelfs als je die niet gaat uitvoeren, heb je veel over jezelf en jouw manier van lesgeven geleerd!

Begeleider

Mieke Creemers

Mieke
Creemers
docent
Hogeschool UCLL

Mieke Creemers zette haar eerste stappen in het lager onderwijs als klasleerkracht, ontwikkelaar van thematisch werken en aansturing van leerlijnen op schoolniveau. Ze behaalde een tweede bachelor in zorg. Ondertussen werkt ze deeltijds in de lerarenopleiding als lector en stagebegeleider. Dit combineert ze met een praktijk rond leren leren als zelfstandige.

Praktische info

 Breng je laptop (met kabel) mee.

Datum en locatie (met begin- & einduur)
UCLL Campus Diepenbeek
UCLL Campus Hertogstraat
Prijs

Standaardprijs: 110 euro, inclusief broodjeslunch.

Als je de volledige masterclass volgt, dan krijg je 1 lesdag én 1 intervisiemoment gratis aangeboden. Dit is enkel geldig voor deelnemers die zich inschrijven voor de 5 navormingen rond 'Werken met superdiverse klassen'.

Contact

Mieke Creemers

Mieke
Creemers

Karel Moons

Karel
Moons
Contact praktisch

Elke Truyens

Elke
Truyens
Analytisch nummer
5101001000
Interne referentie
ED00176