We willen: 

  • bij jonge kinderen een op groei gerichte mindset voor wiskunde ontwikkelen, omdat geloven in je eigen groeimogelijkheden bijdraagt tot sterker leren;
  • jonge kinderen creatief en probleemoplossend wiskundig leren denken, omdat wiskunde veel meer is dan die ene juiste oplossing vinden;
  • kinderen spelend en actief handelend wiskundebegrippen laten verwerven en oefenen, omdat jonge kinderen leren vanuit handelen, manipuleren, en met materialen uitproberen, én omdat wiskunde één van de kerntalen is waarmee we onze wereld vatten en vormgeven. Jij ook?
Doelgroep

Kleuteronderwijzers, leerkrachten eerste leerjaar, zorgleerkrachten.In deze workshop krijg je handvatten om - wiskunde te bekijken als een domein waarin álle kinderen kunnen groeien, - wiskundig denken in het spontane spel van jonge kinderen te herkennen en te benoemen, - opstellingen van materialen te maken die wiskundig denken doelgericht uitlokken, - het wiskundig denken van jonge kinderen samen met hen te verrijken en verdiepen.

Doelstellingen

In deze workshop krijg je handvatten om:

  • wiskunde te bekijken als een domein waarin álle kinderen kunnen groeien,
  • wiskundig denken in het spontane spel van jonge kinderen te herkennen en te benoemen,
  • opstellingen van materialen te maken die wiskundig denken doelgericht uitlokken,
  • het wiskundig denken van jonge kinderen samen met hen te verrijken en verdiepen.
Programma

Voormiddag: Na een korte kennismaking en theoretische kadering van open creative wiskunde, gaan we meteen actief aan de slag met concrete materialen en opstellingen die wiskundig denken bij jonge kinderen uitdagen. We verkennen, benoemen, geven achtergrondinformatie en suggesties voor praktijk. We beleven samen enkele laagdrempelige werkvormen die het open en creatieve aspect van wiskunde in de kijker zetten.

Namiddag: We gaan concreet aan de slag rond het verder bouwen op wat we opmerkten in het handelen van jonge kinderen, zowel in begeleide momenten als via hoekverrijkingen en korte reflectiegesprekjes nadien. We gaan na hoe we dat wiskundig denken van jonge kinderen in kaart kunnen brengen en communiceren naar ouders en collega’s. Je gaat naar huis met een aantal werkvormen die je meteen kan toepassen in de klas, ideeën voor (combinaties van materialen en opstellingen, verdere verrijking in hoeken en communiceren naar ouders).

Datum en locatie (met begin- & einduur)
Locatie in overleg te bepalen
Contact

Hilde Stroobants

Hilde
Stroobants
Contact praktisch

Elke Truyens

Elke
Truyens
Analytisch nummer
5101001000
Interne referentie
ED00157