Ook benieuwd naar hoe je het onderzoekend leren van jonge kinderen kan ondersteunen met vaste combinaties van denkvragen (denkroutines) die hen helpen nauwkeurig te kijken, zichzelf vragen te stellen, hypotheses te formuleren, en verbanden te leggen?
Het onderzoek waarmee we in 2021-2022 van start gaan, volgt op het Kinderbioblitz. In dat project gingen we met kleuters op natuuronderzoek, vertrekkend vanuit hun eigen voorspellingen en vragen. Na die exploratie lokten we nieuwe vragen en hypotheses uit die kinderen verder gingen onderzoeken. Op basis van die eerste ervaringen met de Kinderbioblitz zochten we geschikte denkroutines die het onderzoekend leren van jonge kinderen nog verder verdiepen. Zo’n denkroutine is een vaste combinatie van vragen die je in verschillende activiteiten kan inzetten en die het denken van kinderen versterkt. Goede denkroutines regelmatig terug laten komen in verschillende activiteiten leidt naar goede denkgewoontes, en dat is een pluspunt in onderzoekend leren. We verwerkten de denkroutines in werkvormfiches die jou als leerkracht ondersteunen om het onderzoekend leren van je kleuters te verdiepen.
De werkvormfiches uittesten doen we graag met kleuteronderwijzers (derde kleuterklas) en leerkrachten (eerste en tweede leerjaar) die de denkroutines willen inzetten in hun eigen praktijk om zo samen te achterhalen hoe we het onderzoekend leren van jonge kinderen betekenisvol kunnen verdiepen.
We zijn op zoek naar kleuteronderwijzers (derde kleuterklas) en leerkrachten (eerste en tweede leerjaar)
- die, door aan de slag te gaan met de uitgewerkte werkvormfiches, mee willen onderzoeken hoe ze de denkroutines kunnen inbouwen in het onderzoekend leren van jonge kinderen;
- die dat samen met een collega van de eigen school kunnen doen (combinatie van kleuteronderwijzer en een leerkracht eerste of tweede leerjaar);
- die op 27 augustus (van 9u30 tot 15u00) de vorming bij de opstart van het project kunnen meemaken;
- waarvan de directie warm instemt met hun deelname aan dit onderzoek.
Heb je interesse en hoor je graag meer: contacteer bob.declercq@ucll.be. We sturen je dan meer concrete informatie.