CLIL in het basisonderwijs
CLIL in het basisonderwijs - Oproep deelnemende scholen
Nu CLIL (Content and Language Integrated Learning) aan een opmars bezig is in het Vlaamse secundair onderwijs, bevestigt onderzoek verschillende voordelen van deze meertalige aanpak:
- CLIL heeft een positieve impact op de vaardigheden in de doeltaal
- de onderwijstaal (i.c. het Nederlands) gaat er niet op achteruit
- CLIL heeft een positieve invloed op schools welbevinden en motivatie
- dankzij CLIL krijgt de carrière van leerkrachten een boost
Het draagvlak in Vlaanderen wordt mede daardoor ook groter om werk te maken van CLIL in het basisonderwijs. Zo kan Vlaanderen aansluiting vinden bij de rest van Europa, waar de intrede van CLIL in het basisonderwijs reeds lang een feit is.
Omwille van die redenen gingen de lerarenopleidingen van UCLL, VIVES Torhout, Erasmushogeschool Brussel en Haute Ecole Fransisco Ferrer een samenwerking aan om tegemoet te komen aan deze toenemende vraag binnen het basisonderwijs.
Het proefproject ‘CLIL in het basisonderwijs’ loopt in schooljaar 2022-2023. In dit project wordt een professionele leergemeenschap gevormd waar ervaringen en expertise uitgewisseld worden en waar geëxperimenteerd kan worden met verschillende vormen van vroeg vreemdetaalonderwijs.
Voor dit project zijn we op zoek naar scholen die bereid zijn om te experimenteren met CLIL-initiatieven in één of meerdere klassen van hun school.
WAAROM DEELNEMEN?
Vanuit een professionele leergemeenschap ‘CLIL in het basisonderwijs’ worden de deelnemende scholen ondersteund in het uitrollen van CLIL-initiatieven binnen hun school. Doelstellingen:
- een concrete vertaling van didactische CLIL-principes naar je eigen klaspraktijk
- good practices, tips en concreet materiaal voor jouw klas; - coaching op maat van de school
- uitwisseling van ervaringen en bezorgdheden rond CLIL en taalonderwijs met collega’s in en buiten je school (o.a. met scholen die al geëxperimenteerd hebben met CLIL)
WIE KAN DEELNEMEN?
Zowel basisscholen die willen experimenteren met vreemdetaalonderwijs en CLIL als scholen die reeds gestart zijn met (projectmatige) CLIL-initiatieven kunnen deelnemen aan het project. Welk engagement neem je als school op?
- Geïnteresseerde leerkrachten afvaardigen die het professionaliseringstraject zullen volgen gedurende één schooljaar. Directeurs kunnen natuurlijk ook aansluiten.
- CLIL-initiatieven uittesten in deelnemende klassen.
PRAKTISCH
Het professionaliseringstraject start in het eerste trimester van schooljaar 2022-2023. Er zijn vier sessies van 3 uur voorzien:
- sessie 1: opstart, wat is CLIL, scaffolding en opbouw in talige moeilijkheidsgraad
- sessie 2: instructietaal in CLIL, de opbouw van een CLIL-les, bronnenmateriaal
- sessie 3: werkvormen en differentiatie in een CLIL-context
- sessie 4: evaluatie in een CLIL-context
De professionele leergemeenschap wordt georganiseerd op UCLL Campus Hertogstraat, Heverlee.
INTERESSE? MEER INFORMATIE?
Ben je geprikkeld? Laat het ons weten vóór 15 september 2022 via deze link. Het aantal plaatsen is beperkt.