BRU-taal

Het project BRU-taal bouwt in een eerste fase een academische werkplaats uit voor schoolteams in Brussel rond brede basiszorg en verhoogde zorg met focus op taalleren. Bedoeling is om een samenwerkingsverband te creëren tussen scholen waar een gelijkwaardige interactie kan zijn tussen onderzoekers, inhoudelijk experten, beleidsmedewerkers, leerkrachten, leerlingen en hun ruimere context. Verschillende kennisvormen (praktijkkennis, inhoudelijke expertise, wetenschappelijke kennis) worden hier voortdurend gekruist. Hierdoor wordt een collectieve lerende en onderzoekende houding in de Brusselse scholen versterkt en een breed groeien ontwikkelingsproces gestimuleerd. In een tweede cyclus sluiten scholen in Leuven aan zodat de ervaringen in Brusselse scholen kunnen gebruikt worden om ook in Leuven een tweede academische werkplaats vorm te geven en op termijn ook breder in Vlaanderen. Binnen de academische werkplaats worden leerkrachten opgeleid als taalcoach in effectieve taaldidactiek en taalremediëring, ondersteund door effectieve instructie, formatieve evaluatie en samenwerkingsvaardigheden. De taalcoaches gaan vanuit deze opleiding en vanuit de specifieke beginsituatie van hun school aan de slag om brede basiszorg en verhoogde zorg in hun school te versterken. Ze worden gestimuleerd om effectieve didactiek en interventies in te zetten, op te volgen en data-gestuurd te evalueren. Eureka vzw legt de basis voor de coaching via de opleiding Taalcoach. UC Leuven (Expertisecentrum Inclusive Society en de lerarenopleiding) begeleidt de coaches en schoolteams via intervisies, studiedagen en flankerend evaluatieonderzoek.

Code
PRA BRU-taal 24
Startdatum
Einddatum
Financieringskanaal
Stichting Leerpunt
Projectleider
Projectmedewerker
Expertisecentrum
Partners
  • Eureka (BE)
  • SOM Leuven (BE)
  • Vrijdenkende en Onafhankelijke OnderwijsPartners (BE)
  • de Kiem (BE)
  • de mozaiek (BE)
  • scholengemeenschap TweeBergen (BE)