"The capacity to be struck by the mystery of a phenomenon […] fills us with a sense that what we are dealing with is worth paying careful attention to – and often judged to be important and valuable – and thereby urges us to take a stand, to commit to something."

Wolbert & Schinkel, 2020 

STEM

Hoewel wetenschap en technologie zeer nuttig kunnen zijn - denk maar aan duurzame energietoepassingen of toepassingen in de geneeskunde – beginnen natuurwetenschappen en  technologie vanuit verwondering en fascinatie voor iets dat ons treft. 

Hangen de verschijnselen in de natuur logisch samen en zijn ze te begrijpen? Zijn er fundamentele inzichten te ontdekken achter de veelheid van de verschijnselen in het universum? Kunnen we een machine creëren die kan denken? 

Dit verlangen naar weten en creëren is de bron van wetenschappen en technologie. De zoektocht gaat gepaard met fascinatie en jawel, esthetisch genoegen. 

Vakdidactiek STEM gaat er over lln. deelgenoot te maken in deze fascinerende zoektocht. 

STEM bevindt zich op het raakvlak van disciplinair en interdisciplinair onderwijs. STEM gaat om een samenspel tussen eigenheid en verbinding van verschillende vakken. Door in gesprek te gaan met andere invalshoeken (andere ‘vakken’), worden er kansen geschapen om je verder te verdiepen in je eigen discipline. Interdisciplinariteit binnen STEM is dus diepgeworteld in de eigenheid van de aparte disciplines. Art of Teaching ontwikkeldemet een aantal partnershet STEM-inkleurmodel dat dit samenspel tussen disciplines visualiseert.

Wolbert, L., & Schinkel, A. (2021). What should schools do to promote wonder?. Oxford Review of Education, 47(4), 439-454.

Vragen?

Renaat Frans is kernexpert S.T.E.M. Hij is vakdidacticus fysica en medeoprichter van het Expertisecentrum Art of Teaching (AoT), een onderzoekseenheid van UCLL gericht op de vakdidactische kennis (PCK) van leraren. AoT is actief op het gebied van vakdidactisch praktijkonderzoek op het snijvlak van meerdere disciplines: kunst en wetenschappen, taal en wetenschappen, wiskunde en verwondering etc.  De groep heeft ervaring met verschillende EU-projecten zoals iMuSciCA, Quantum SpinOff, Amase, Ark of Inquiry, Open Discovery Space en Pathway. Landelijk voerde het Centrum het Kernproject Vakdidactiek uit over de kwaliteit van PCK in de lerarenopleiding. Er werd het ‘Vak3dactisch’-model ontwikkeld, dat veel gebruikt wordt in de lerarenopleiding in Vlaanderen. Voor de Vlaamse Overheid en ter versterking van de Lerarenopleidingen leidde de groep het project ‘Blended STEM-didactiek’ De groep is ook actief op het gebied van Science Outreach zoals in AstroSounds (het geluid van trillende sterren). Renaat is lid van curriculumcommissies fysica en wetenschappen.

> art of teaching