didactiek NEDERLANDS

De onderzoekslijn taal heeft als doel ‘taal in het onderwijs’ te versterken, en dit op twee manieren die niet losstaan van elkaar. 

Enerzijds ligt er binnen de onderzoeksprojecten van taal een sterke focus op ‘taal als hefboom’, als middel voor gelijke onderwijskansen en dit op verschillende niveaus: taalvaardigheid (lezen, schrijven, luisteren spreken) als middel tot ontsluiting van de een volwaardige participatie in de samenleving i.c. onderwijs. Deze lijn bestrijkt een groot spectrum, gaande van taalverwerving bij kleuters (met een taalachterstand) over taal/Nederlands als vak op zichzelf in de lagere school en het secundair onderwijs tot taalontwikkelend lesgeven als inhoudelijke versterking van de niet-taalvakken. 

Dit idee van ‘taal als hefboom’ impliceert, naast een focus op taalvaardigheid, anderzijds ook een inhoudelijke focus op een sterke kennisbasis, dus taal niet enkel als middel maar ook als systeem op zichzelf (bv. taalbeschouwing) en als toegangspoort tot cultuur en cultuurdragers (literatuur, poëzie, kunst). 

De onderzoeksprojecten taal vertrekken altijd vanuit de wens om de onderwijskansen van kinderen en jongeren te vergroten door én in te zetten op een krachtige taalvaardigheid als instrument tot optimale participatie in het onderwijs, én door de lat hoog te leggen op inhoudelijk vlak door een krachtige benadering van taal/Nederlands als geheel (bv. taalbeschouwing, literatuur).  

VRAGEN ?

Hilde Vanbrabant is kernexpert Nederlands.

 

DIDACTIEK VREEMDE TALEN

De focuslijn 'Vreemde talen en CLIL' van het expertisecentrum 'Art of Teaching' aan Hogeschool UCLL biedt innovatieve benaderingen voor het onderwijs in vreemde talen en Content and Language Integrated Learning (CLIL) aan diverse onderwijsniveaus. Deze aanpak benadrukt het belang van het integreren van taal met inhoudelijke leerstof, waarbij actuele onderzoeksbevindingen toegepast worden in de praktijk. Het doel is om leerlingen via authentieke taalcontexten te motiveren en actief te betrekken. 

Wij moedigen praktijkgericht onderzoek aan waarbij innovatieve didactische methodes worden ontwikkeld en getest in samenwerking met scholen. Voorbeelden hiervan zijn de ontwikkeling en uitvoering van experimentele lesplannen door student-leraren, en onderzoeksprojecten die directe feedback uit de onderwijspraktijk integreren om de effectiviteit van CLIL-methoden te verhogen. Deze projecten dragen bij aan de voortdurende verbetering van taal- en CLIL-onderwijs. 

Ons doel is een sterke koppeling tussen theorie en praktijk te bevorderen, met een focus op de voortdurende verbetering van de kwaliteit van meertalig onderwijs. Onze aanpak is uniek in zijn integratie van verschillende vormen van meertalig onderwijs, praktijkgericht onderzoek en de actieve rol van: 

  • student-leraren als leerkrachten uit het werkveld en onderzoekers.  
  • all-round leraren uit kleuter- en lager onderwijs als leraren met een vakspecialiteit.  
  • (vreemde) taalleraren als vakleraren in het secundair en hoger onderwijs.  

We stimuleren een cultuur van levenslang leren en professionele ontwikkeling, om onderwijsprofessionals te ondersteunen en leerlingen de vaardigheden en kennis te bieden die nodig zijn in een meertalige en multiculturele wereld. 

Liesbeth Martens

Vragen?

Liesbeth Martens is kernexpert vreemde talen en CLIL. Ze is lector en coördinator in de bachelor-na-bacheloropleiding meertalig onderwijs van de lerarenopleiding. Als onderzoeker is ze verbonden aan het expertisecentrum Art of Teaching.  Haar expertise ligt op het vlak van didactiek vreemdetaalverwerving, vroeg vreemdetalenonderwijs en CLIL (Content and Language Integrated Learning). Haar onderzoek richt zich onder andere op de 'integratie' tussen inhoud en taal in een CLIL-context, meer bepaald op de samenwerking tussen zaakvak- en vreemdetalenleerkrachten en de gevolgen van deze samenwerking voor hun pedagogische praktijk.

 

 

 

Meer te weten komen over CLIL: