Een les Strengths-based learning vraagt een andere lesopbouw. Leerlingen moeten enerzijds de mogelijkheid krijgen om zelf te kiezen hoe ze kennis en/of vaardigheden verwerven. Dan pas kunnen ze hun eigen sterktes inzetten. Anderzijds voorzien we voor hen een eindopdracht die verder gaat dat wat je strikt genomen vraagt. Natuurlijk kan dit niet op de klassieke manier worden geëvalueerd. De evaluatieprincipes van Strengths-based learning zorgen echter voor een meer diepgaande evaluatie. In deze sessie leer je al doende lessen en evaluaties maken.

Doelgroep

Leerkrachten lagere school, secundair onderwijs, buitengewoon onderwijs, deeltijds kunstonderwijs, en docenten hoger onderwijs.

Doelstellingen

In deze nascholing leer je:

  • De basisprincipes  van leerprocessen gebaseerd op sterktes van leerlingen.
  • Hoe de groeilijn in lesopbouw afhankelijk is van de leeftijd.
  • Lesdelen associatief en provocatief opbouwen voor zelfgekozen leergebieden.
  • Bestaande lessen hervormen volgens de principes van Strengths-based learning
  • Evalueren op basis van het OICO-principe.
  • Het OICO-principe hanteren in een korte rubric voor je les.
Programma

In klassieke lessen bepaal je de beginsituatie en het doel. Daarna hanteer je didactische en vakinhoudelijke principes om de ‘tussenruimte’ in te vullen. Wil je differentiëren, dan werk je andere opdrachten uit.

Strengths-based learning gaat ervan uit dat je opbouw ervoor zorgt dat leerlingen vanzelf divers gedrag vertonen. Dat hangt samen met de manier van opbouwen (associatief) en het loslaten van controle. Divers gedrag houdt ook in dat leerlingen voor zichzelf mogen differentiëren. Het grote voordeel is dat sterke leerlingen meer kunnen laten zien dan wat jij in het leerproces voorzien hebt. Dat doen ze in een provocatieve eindopdracht.

We vertrekken in deze nascholing van jouw lessen en leerplandoelen. Daar breng je er best een aantal van mee. We kijken wat de basisprincipes van lesopbouw zijn en maken enkele lessen om hiermee kennis te maken. Vervolgens herhalen we dit proces, vertrekkend vanuit bestaande lessen, eventueel uit een handboek.

Om te evalueren vertrekken we van het OICO-principe. Dat dwingt ons ertoe om te kijken wat leerlingen doen en niet naar wat ze (zouden) kunnen. Het OICO-principe vertelt niet alleen wie hoger of lager ‘scoort’ dan verwacht, maar vooral hoe ze dat doen. Dat geeft effectieve handvatten om de volgende stap te bepalen. Voor de lessen die we maakten stellen we een rubric op, vertrekkend van het OICO-principe.

Praktische info

Breng een aantal lessen en leerplandoelen waar je graag rond wil werken mee, en je laptop.

Datum en locatie (met begin- & einduur)
Locatie in overleg te bepalen
Contact

Karel Moons

Karel
Moons
Contact praktisch

Elke Truyens

Elke
Truyens
Analytisch nummer
5101001000
Interne referentie
ED00175