Workshop 1.1 - Ervaringsleren@Howest
Heidi Defloor en Danny Vereecke (Howest)
Deze workshop biedt een boeiende kennismaking met ervaringsgericht leren aan de hand van innovatieve tools binnen de verpleegkundeopleiding van Howest. We starten met een korte presentatie over de onderwijsvisie, gevolgd door de interactieve EscapePZ workshop, waar casuïstiek centraal staat. We sluiten af met een debriefing om de opgedane inzichten te verankeren. Tijdens deze workshop zal je gestimuleerd worden om actief te leren en nieuwe perspectieven te ontdekken.
Doelgroep: Werkveld en onderwijs

NSH-congres 2025 (Network for Simulation in Healthcare)
Het Network for Simulation in Healthcare (NSH) is een nieuw netwerk bestaande uit alle Vlaamse hogescholen met een opleiding verpleegkunde en vroedkunde. Tijdens het NSH-congres zullen verscheidene topics in verband met simulatie aan bod komen. Sprekers zijn zowel mensen uit onderwijsinstellingen als uit het werkveld, de gezondheidszorg. Er zullen zowel plenaire sessies als interactieve workshops georganiseerd worden.
Georganiseerd door: Network for Simulation in Healthcare (NSH)
In samenwerking met alle Vlaamse hogescholen met een opleiding verpleegkunde en vroedkunde
Onderwijsinstellingen + werkveld (verpleegkunde en vroedkunde - gezondheidszorg)
Je kan je inschrijven voor 1 of 2 dagen.
Per dag kan je deelnemen aan 4 workshops (bij inschrijving kan je je voorkeur doorgeven).
Helemaal onderaan vind je meer info per workshop.
PROGRAMMA dag1 woensdag 14 mei 2025
09u30-10u00 |
Inschrijving & registratie (koffie) |
10u00-10u10 |
Verwelkoming |
10u10-10u40 |
Interprofessioneel simulatieonderwijs in België en Nederland: een cross-sectioneel onderzoek naar de huidige stand van zaken (Hanne Celens – UAntwerpen)
De gezondheidszorg staat voor toenemende uitdagingen, zoals vergrijzing, veranderende zorgvragen en personeelstekorten. Interprofessioneel simulatieonderwijs biedt kansen om samenwerking en teamvaardigheden te versterken, wat bijdraagt aan betere patiëntenzorg. Toch blijft het opleidingsaanbod binnen simulatieonderwijs vaak beperkt tot één discipline. Deze studie brengt het huidige aanbod aan interprofessioneel simulatieonderwijs in kaart en onderzoekt daarnaast de nood aan dit onderwijs bij zorgstudenten en -professionals in Vlaanderen (België) en Noord-Brabant (Nederland). Op basis hiervan worden hiaten en opportuniteiten geïdentificeerd voor de verdere ontwikkeling en implementatie van interprofessioneel onderwijs.
|
10u50-11u20 |
Verbetering van klinisch leiderschap via een simulatie-gebaseerde aanpak (Eric Lodewyckx – PXL)
De zorgsector wordt geconfronteerd met een aanzienlijk tekort aan verpleegkundigen, een probleem dat naar verwachting tegen 2030 verder zal escaleren. Dit tekort heeft directe gevolgen voor de patiëntveiligheid en de kwaliteit van zorg. Hoewel pogingen om verpleegkundigen aan te trekken en te behouden, zoals het verbeteren van werkomstandigheden en werktevredenheid, belangrijk zijn, zullen deze maatregelen alleen het tekort niet oplossen. Er is een dringende behoefte aan een verschuiving waarbij verpleegkundigen meer geavanceerde rollen op zich nemen, met de nadruk op delegatie, ondersteuning en coördinatie binnen het zorgteam. Dit stelt hen in staat om een positieve invloed uit te oefenen op de patiëntuitkomsten door middel van klinisch leiderschap. Om deze competenties bij verpleegkundestudenten te versterken, onderzoekt deze studie de impact van simulatie-gebaseerd onderwijs, een bewezen methode voor het ontwikkelen van klinisch redeneren en leiderschapsvaardigheden, op klinisch leiderschap. Hiervoor is een vijfstappenprogramma ontwikkeld op basis van een literatuurstudie, interviews en een focusgroep. Dit programma omvat evidence-based lezingen, instructievideo's en meerdere simulatiescenario's. Tijdens deze lezing wordt de methodologie van het onderzoek gepresenteerd, evenals de belangrijkste bevindingen en de bredere implicaties voor de verpleegkunde en de gezondheidszorg. Deze sessie biedt waardevolle inzichten voor onderzoekers, docenten en zorgprofessionals die geïnteresseerd zijn in innovatieve onderwijsstrategieën.
|
11u30-12u00 |
Human Factors Online: Onderzoek naar de waarde van een e-learning om het bewustzijn over Human Factors & CRM te vergroten (Birgit Vincke – Vives Zuid)
Crew/Crisis Resource Management (CRM) richt zich op het verbeteren van niet-technische vaardigheden (NTS) om medische fouten te verminderen en de patiëntveiligheid te verhogen. De vraag naar e-learningtools voor CRM groeit. Dit onderzoek ontwikkelde een e-learning en evalueerde de leerresultaten na afloop. 86 verpleegkundigen uit zes Vlaamse ziekenhuizen testten en beoordeelden de e-learning. De resultaten lieten een positieve impact zien op kennis, vaardigheden en houding. De tool werd goed ontvangen en verhoogde het CRM-bewustzijn. Hoewel de e-learning effectief gebleken is, is meer simulatietraining nodig om kennis in gedrag om te zetten. Verdere studies moeten dit ondersteunen.
|
12u10-13u10 |
Lunch |
13u10-14u00 |
Reeks1 – keuze uit 6 workshops |
14u10-15u00 |
Reeks2 – keuze uit 6 workshops |
15u00-15u20 |
Pauze |
15u20-16u10 |
Reeks3 – keuze uit 6 workshops |
16u20-17u10 |
Reeks4 – keuze uit 6 workshops |
PROGRAMMA dag2 donderdag 15 mei 2025
09u00-09u30 |
Inschrijving & registratie (koffie) |
09u30-09u40 |
Verwelkoming |
09u40-10u10 |
Pediatric Simulation on the Move (Laurence Pisvin & Birgit Vincke – Vives Zuid)
|
10u20-10u50 |
Immersive Technology in Healthcare Training: drie XR opleidingen voor verpleegkundigen ontwikkelen, implementeren en evalueren’ (Isabelle Cuykx ph.D. Researcher/communication Scientist Thomas More/ University of Applied Sciences Expertise Unit Care and Well-being) Verpleegkundigen ervaren vaak een hoge werkdruk, waardoor het volgen van bijscholingen moeilijk te combineren is met hun dagelijkse praktijk. Klassieke opleidingen worden bovendien vaak als tijdrovend, duur en inflexibel ervaren. Immersive technologie zoals virtual reality zou hierbij een oplossing kunnen bieden: het biedt verpleegkundigen de kans om wanneer en zo vaak ze willen individueel gericht trainen. Vandaar dat via het onderzoeksproject Immersive Technology in Healthcare Training (ITHT) Thomas More samen met zorginstellingen en technologiepartners drie XR-trainingsmodules heeft ontwikkeld, geïmplementeerd in 13 zorginstellingen en vervolgens geëvalueerd op vlak van leereffecten en implementatie op de werkvloer.
|
10u50-11u00 |
Pauze |
11u00-11u50 |
Reeks1 – keuze uit 6 workshops |
12u00-12u50 |
Reeks2 – keuze uit 6 workshops |
13u00-14u00 |
Lunch |
14u00-14u50 |
Reeks3 – keuze uit 6 workshops |
15u00-15u50 |
Reeks4 – keuze uit 6 workshops |
Inschrijvingen
Uiterlijke inschrijvingsdatum: 4 mei 2025
Deelnemers kunnen zich inschrijven voor 1 of 2 dagen.
Per dag worden 6 gelijktijdige workshops 4 keer gegeven, deelname aan max. 4 workshops is dus mogelijk.
Max. 20 deelnemers per workshop.
Enkel personen die een workshop begeleiden, plenaire spreker zijn of een verantwoordelijke van een firma met een beursstand mogen aangeven dat er een samenwerkingsovereenkomst is.
Alle andere deelnemers dienen te betalen.
Locatie
UCLL Campus Genk, Synaps Park 5400 bus A, 3600 Genk
Overnachting
Er zijn een aantal hotels in de buurt die korting geven:
- Hotel Zuid | Restaurant | Genk: biedt 15% korting aan met promotiecode UCLL15. Hiermee kan je via de website: www.hotelzuid.be online reserveren.
- Een feel good hotel met alle luxe binnen handbereik | Carbon Hotel: biedt 10% korting aan.
Indien je een kamer wenst te reserveren in het Carbon Hotel op 13, 14 en/of 15 mei, dan mag je via mail contact opnemen en duidelijk verwijzen naar dit congres. De korting zal wel enkel geldig zijn voor deze 3 data.
Prijs deelnemers: 95€ voor 1 dag, 150€ voor 2 dagen.
Enkel personen die een workshop begeleiden, plenaire spreker zijn of een verantwoordelijke van een firma met een beursstand mogen aangeven dat er een samenwerkingsovereenkomst is.
Melissa Reymen
Marie-Rose Rouffa
Workshop 1.2 - Interprofessioneel leren en communiceren via scenario-oefening: een voorproefje uit de training ‘Veerkrachtige geboortezorg’
Sarah Vandekerkhof (UCLL)
In het onderzoek ‘Veerkrachtige Geboortezorg’ (Resilient People, UCLL) is een innovatieve teamtraining ontwikkeld om compassiemoeheid bij geboortezorgprofessionals te voorkomen. De training richt zich op het bevorderen van een veilige en ondersteunende teamsfeer, veerkracht en compassietevredenheid door middel van psycho-educatie, een scenario-oefening en intervisie. Tijdens deze workshop maak je kennis met een scenario-oefening uit de training ‘Veerkrachtige Geboortezorg’. Ontdek hoe dit scenario in een co-creatief proces is ontwikkeld en verken samen met ons hoe simulatie-gebaseerd leren kan worden ingezet om interprofessionele teams te versterken.
Doelgroep: Werkveld en onderwijs
Workshop 1.3 - Casussen en rollenspelen passé in tijden van high fidelity simulation labs en poppen? Voorwaarden en voorbeelden om het maximale te halen uit ‘low fidelity simulation’
Els Tanghe, Nathalie Charlier, Hilde Van Eeckhout, Anouk Agten (Vakdidactiek gezondheidswetenschappen in de educatieve masteropleidingen van de Vlaamse universiteiten)
Met de grotere opkomst van simulation labs en gesofisticeerde simulatiepoppen lijkt het inzetten op zogenaamde ‘low fidelity simulaties’ minder noodzakelijk. Het klopt dat de mate van het creëren van een zo authentiek mogelijke leeromgeving beperkt is, toch blijven werkvormen zoals casussen en rollenspelen ook waardevol. Tijdens deze sessie ontdek je voorwaarden en concrete voorbeelden voor een optimale aanpak.
Doelgroep: Onderwijs
Workshop 1.4 - Alternatieve vormen van simulatie in de opleiding verpleegkunde
Frieda Corstjens en Veerle Remans (UCLL)
Het staat vast dat de klassieke simulatie met een high fidelity pop een absolute meerwaarde is. Helaas botsen we ook op bepaalde limieten zoals: een beperkte groep van 4 tot 6 studenten, de kostprijs, de tijdsinvestering, ... Allemaal redenen om bijkomende alternatieve simulaties te ontwikkelen om studenten zo veel mogelijk kansen te bieden om ervaringsgericht te leren. In deze sessie bieden we inzage in enkele voorbeelden waarbij er op de CRM-principes getraind wordt met behulp van simulanten, Lego, medestudenten, low-fidelity poppen, grotere groepen van studenten ... Ook voorbeelden van deelnemers kunnen aan bod komen om op die manier elkaar te inspireren om creatief om te gaan met simulaties en het effectief voorbereiden van studenten op het werkveld.
Doelgroep: Onderwijs
Workshop 1.5 - Grenzeloze simulatie
Ellen Goossens, Jana Van Damme en Thomas Cuelenaere (HOGENT)
In de sessie 'Grenzelose Simulatie' verkennen we hoe interprofessionele simulaties bijdragen aan effectieve samenwerking tussen zorgprofessionals uit verschillende disciplines.
Doelgroep: Werkveld en onderwijs
Workshop 1.6 - Simuleer realistische chaos en oefen multidisciplinair: rampoefening organiseren voor studenten verpleegkunde!
Kurt Planckaert (VIVES)
Het organiseren van een realistische rampoefening met studenten verpleegkunde is een uitstekende manier om hen voor te bereiden op crisissituaties of wanneer het ziekenhuis noodplan (ZNP) of medisch interventieplan (MIP) worden geactiveerd. Een stapsgewijze aanpak en voorbereiding is noodzakelijk om tot een succesvolle oefening te komen. Hierbij moet rekening gehouden worden met het uitwerken van doelstellingen, een scenario, verdelen van rollen, voorzien van een locatie, externe partners, voorbereiding van studenten, evaluatie/feedback en documentatie. Het multidisciplinair samenwerken en leren communiceren met verschillende partners uit de hulpverlening zoals MUG-teams, 112 ziekenwagens, brandweer, politie en Rode Kruis Vlaanderen, leert studenten verpleegkunde essentiële vaardigheden en vertrouwen op te bouwen om crisissituaties georganiseerd aan te pakken.
Doelgroep: Werkveld en onderwijs
Workshop 2.1 - SimNICU: simulatietraining in begeleiden van rouwende ouders en bevorderen eigen veerkracht
Dennis Demedts, Joeri Vermeulen, Maaike Fobelets (ErasmusHogeschool Brussel)
De verwachting van een kind brengt doorgaans vreugde, maar bij een plotseling verlies ervaren ouders een diep verdriet dat hun leven ingrijpend beïnvloedt. In dergelijke situaties is zorg die zowel empathisch als professioneel is van cruciaal belang. Zorgverleners in de neonatale intensive care unit (NICU) moeten ouders in rouw ondersteunen, terwijl ze ook hun eigen welzijn bewaken.
Er is echter weinig praktijkgericht materiaal over hoe zorgverleners dit effectief kunnen doen. Deze simulatiemodule biedt een oplossing door hen te trainen in het begeleiden van rouwende ouders en het bevorderen van hun eigen veerkracht. Deze workshop zal de ontwikkeling en toepassing van de simulatiemodule toelichten.
Doelgroep: Werkveld en onderwijs
Workshop 2.2 - Inzichten in Simulatieleren: Verwachtingen uit Nederland en Vlaanderen
Sandra Bedaf, Margit Ruis, Luka van Leugenhaege (Fontys Hogeschool, AP Hogeschool Antwerpen)
Hoe kijken studenten, docenten en zorgprofessionals aan tegen simulatieonderwijs? In dit onderzoek hebben we de hopes, fears & expectations van meer dan 250 deelnemers uit Nederland en Vlaanderen verzameld. Deze inzichten bieden een waardevol perspectief op het sentiment rondom simulatieleren en zijn zeer relevant voor de inzet van simulatieleren in de praktijk.
Tijdens onze workshop delen we deze bevindingen en bespreken we de vervolg stappen in ons onderzoek, waaronder focusgroepen met studenten, docenten en zorgprofessionals.
Doelgroep: Werkveld en onderwijs
Workshop 2.3 - S(t)imuleren met imago-versterkende activiteiten (Interreg Vl-Ned StimulanZ)
Eveline Crevits en Goedele Baekelandt (VIVES)
De zorg- en welzijnssector kampt met een arbeidstekort. Het Interreg Vlaanderen-Nederland project StimulanZ ontwikkelt oriënterings- en belevingsworkshops voor leerlingen secundair onderwijs, om de instroom in zorgopleidingen en de aantrekkelijkheid van zorgberoepen te verhogen. Elke workshop bestaat uit simulaties, gecombineerd met het oefenen van een verpleegkundige handeling. De simulaties vinden plaats in een hoogtechnologische simulatieruimte of in een mobiel simulatielab. In de debriefing wordt gereflecteerd over hun handelen, communicatie, samenwerking en perceptie op zorgberoepen. De ervaringen van de leerlingen worden verzameld en geanalyseerd om inzicht te verkrijgen in hun beleving van de workshops, hun zorgperceptie en toegenomen interesse in zorgberoepen.
Doelgroep: Onderwijs
Workshop 2.4 - VEMS (Visually Enhanced Mental Simulation)
Wim Bouden (ZAS) en Deborah Hilderson (Karel de Grote Hogeschool)
In deze interactieve workshop maken deelnemers kennis met Visual Enhanced Mental Simulation (VEMS), een innovatieve methode die mentale voorbereiding versterkt in complexe zorgsituaties. Aan de hand van uitdagende casussen oefenen verpleegkundigen met de ABCDE-methodiek en leren zij hoe VEMS helpt om kritische denkprocessen te verbeteren. Daarnaast ligt de focus op niet-technische vaardigheden, zoals communicatie, teamwork en situational awareness, die essentieel zijn voor veilige en effectieve zorg. De workshop biedt praktische handvaten en inzichten, klaar om toe te passen in de praktijk. Deze workshop kan het klinisch redeneren versterken en leert hoe simulatie ook zonder high-tech tools krachtige resultaten kan bieden.
Doelgroep: Werkveld en onderwijs
Workshop 2.5 - Acuut Event Debriefing
Tine Gillis & Sarah Hagens (Intensieve zorgen-ZAS) | Demi Sprangers & Marie Verstraete (Verloskwartier-ZAS)
In najaar 2024 zijn we gestart met een implementatie om teams van kritieke diensten op weg te helpen om aan zelfdebriefing te doen, zodat zij volledig zelfstandig een hot debriefing kunnen doen. We willen dit graag toelichten, zodat ook andere ziekenhuizen hier inspiratie kunnen opdoen.
Doelgroep: Werkveld
Workshop 2.6 - Interprofessionele samenwerking in de zorg tussen niveau 4 en 5
Stefan Ponsaerts en Anja Swennen (HBO Verpleegkunde Genk)
Door de toekomstige veranderingen in de gezondheidszorg wordt het steeds crucialer dat zorgprofessionals interdisciplinair moeten samenwerken. HBO verpleegkunde en het Atlascollege hebben hierdoor samen een simulatiesessie met een high-tech pop georganiseerd (SIMMan 3G).
Een échte primeur voor Vlaanderen!
In deze workshop lichten we de concrete organisatie en werking graag toe. Alsook de toekomstige plannen (dromen) tot uitbreiding met niveau 6 en professionals.
Doelgroep: Onderwijs en werkveld