Taalbruggen bouwen. Krachtige leeromgevingen in balans voor kinderen met een schooltaalachterstand

Taal vormt een belangrijke sleutel tot schoolsucces. Een steeds groter wordende groep van leerlingen kampt om diverse redenen (andere thuistaal en/of lage SES, anderstalige nieuwkomers) met een blootstellingsachterstand aan de instructietaal. Dat heeft van bij de start een weerslag op de algemene onderwijsprestaties. We stellen vast dat binnen er binnen Europa een brede variatie aan taalondersteuningsmodellen in omloop is, gaande van expliciete doelgroepgerichte benaderingen in aparte taalondersteuningsklassen tot impliciete, geïntegreerde benaderingen in de mainstreamklassen en dat het debat over de keuze voor een taalondersteuningsmodel zeker in Vlaanderen sterk gepolariseerd is. In de verschillende benaderingen geven leraren aan een mate van handelingsonbekwaamheid te ervaren ten opzichte van die grote talige diversiteit. Het PWO Taalbruggen heeft daarom als doel die polarisering te overstijgen en leraren en schoolteams instrumenten aan te reiken om de (school)taal te versterken van leerlingen met een taalachterstand in het basis- en secundair onderwijs. 
Centraal staat de vraag op welke manier leerkrachten en scholen evidence-based inzichten rond taalverwerving kunnen implementeren in de eigen schoolpraktijk, voor een brede doelgroep (dus niet enkel anderstalige nieuwkomers), waarbij er én wordt vertrokken van de eigen thuistaal als basis, én waarbij er wordt gestreefd naar een krachtig evenwicht tussen een impliciete, geïntegreerde benadering (de taalkrachtige leeromgeving voor alle leerlingen) en een doelgroepengerichte benadering van expliciete instructie. Met een systematische review brengen we de diversiteit aan effectieve internationale taalondersteuningsmodellen en -praktijken in kaart. Aan de hand van een werkveldbevraging en focusgesprekken in scholen inventariseren we de noden en praktijken specifiek voor de Vlaamse context. Het project Taalbruggen resulteert uiteindelijk in een boek voor het brede werkveld waarin leraren(teams) aan de hand van de vignettentechniek instrumenten krijgen aangereikt om te reflecteren op het eigen taalondersteuningsmodel en hun praktijk bij te sturen, afgestemd op de specifieke context en de noden van de school. Aansluitend ontwikkelen we een didactisch model en een toolbox, met lesvoorbeelden en ondersteuningsinstrumenten om binnen een taalrijke klascontext voor de brede doelgroep van leerlingen met een taalachterstand via expliciete instructie van onder meer taalstrategieën, woordenschat, grammatica voor specifieke doelgroepen taalondersteuning te bieden. Ten slotte worden er in de laatste fase van het project via deliberatieve methoden samen met verschillende actoren (leraren, ondersteuners, experten) aanbevelingen geformuleerd naar het beleidsniveau.

Code
PWO Taalbruggen 25
Startdatum
Einddatum
Financieringskanaal
PWO-middelen
PWO_Projectmatig onderzoek
Projectleider
Partners
  • UC Leuven (BE)