Niemand twijfelt aan het belang van spel, maar in de realiteit komt de kracht van spel niet altijd tot uiting. Welk spel in jouw klas is leerrijk spel? Wat maakt dat sommige kleuters hier nog niet toe komen? Wat kan je doen om ‘meer’ uit spel te halen? We gaan dieper in op observeren van spel en inschatten van spelontwikkeling, vaardiger worden in meespelen als begeleider vanuit de 3 V’s, mogelijkheden en hinderpalen, integratie zorg-leren-spelen…

 

Deze navorming is gebaseerd op het boek ‘De kracht van spel’ (Boland, Van de Weghe, Vancraeyveldt & Aerden, 2023).

Doelgroep

Leraren, schoolteams, zorgcoördinatoren en zorgleerkrachten binnen kleuteronderwijs.

Doelstellingen
  • De kracht van spel voor het leren en ontwikkelen van kleuters: uitdagen en onderbouwen van visie
  • De kracht en plaats van spelbegeleiding in het onderwijs (en zorg) verhelderen.
  • De rol van de leerkracht in spel en de bijhorende vaardigheden verdiepen.
  • Oefenen en stiltaan bij eigen spelbegeleiding.
Programma
  • Introductie: reflectieoefening over spel en de plaats van spelbegeleiding in onderwijs.
  • Eigen ervaringen rond spelbegeleiding en de 3 V’s als kapstok
  • Videofragmenten en oefeningen
  • Afrondende reflecties over groeien in spelbegeleiding bij alle kinderen
Datum en locatie (met begin- & einduur)
Locatie in overleg te bepalen
Prijs

Neem contact op met ons voor een gedetailleerde offerte.

Contact

Ilse Aerden

Ilse
Aerden
Contact praktisch

Elke Truyens

Elke
Truyens
Analytisch nummer
5101001000
Interne referentie
ED00208