ToothBooth: effectieve zelfevaluatie en feedback over mondhygiëne aan de hand van visualisatie van tandplaque.
ToothBooth: effectieve zelfevaluatie en feedback over mondhygiëne aan de hand van visualisatie van tandplaque.
Volgens de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) lijden bijna 3,5 miljard mensen wereldwijd aan mondziekten, waarbij tandbederf (cariës) en tandvleesontsteking de meest voorkomende aandoeningen zijn die rechtstreeks het gevolg zijn van het niet adequaat verwijderen van tandplaque.1 Mensen kunnen perfect zelf tandplaque wegpoetsen mits een goede instructie en educatie, maar ze zijn zich niet steeds bewust van de aanwezigheid en schadelijkheid van tandplaque.2,3 Als dit onzichtbare laagje bacteriën tijdig verwijderd wordt door tandenpoetsen kan er geen schade optreden. Ook zelfevaluatie blijkt moeilijk te zijn.5 De mondzorgprofessionals kunnen aan bewustmaking en educatie doen, maar zijn slechts beperkt beschikbaar: lange wachttijden bij tandartspraktijken en patiëntenstops bij tandartsen in Vlaanderen4 belemmeren de (preventieve) mondzorg, wat de nood aan een eenvoudige, laagdrempelige zelfevaluatiemethode vergroot.
Het doel van het project is om volwassenen een eenvoudig middel te bieden om zelf in te schatten wat de status is van hun mondhygiëne. Dit project ontwikkelt de "ToothBooth", een innovatieve photobooth met een fluorescentiecamera die onzichtbare tandplaque zichtbaar maakt. De ToothBooth is een autonoom functionerend zelfevaluatie-instrument. Gebruikers kunnen een foto maken, hun mondhygiëne evalueren en persoonlijke adviezen ontvangen gebaseerd op hun tandplaqueprofiel. Hierbij wordt ook de eerder ontwikkelde e-learningmodule uit PWO Filling the Gap ingezet om kennis en vaardigheden aan te leren voor een beter mondzorggedrag.
De ToothBooth richt zich in de eerste fase op de doelgroep volwassenen tussen 18 en 46 jaar. Deze doelgroep is enerzijds gelijklopend aan het voorgaande PWO Filling the Gap waarop PWO FLARE verder bouwt. Anderzijds wordt de doelgroep uitgebreid tot 46 jaar omdat vanaf 46 de gebitssituatie vaak complexer wordt met prothetische restauraties, waardoor er meer tandartsbezoeken nodig zijn met hoger oplopende kosten. Personen vanaf 18 jaar profiteren van de preventieve zorg die vóór die leeftijd is geboden, waardoor ingrijpende restauratieve of prothetische behandelingen als gevolg van verminderde zorg na hun 18e zijn voorkomen.
De ToothBooth wordt in dit project uitgetest bij volwassenen tot 46 jaar, in een volgende fase kan deze uitgebreid worden naar jongeren als volwassenen ouder dan 46 jaar. De ToothBooth zorgt door het maken van een eenvoudige foto door een visualisatie (in het rood) van de eigen mondhygiëne met hieraan direct gekoppeld advies op maat.
De impact van de ToothBooth is merkbaar op drie niveaus: individueel, organisatorisch en maatschappelijk. Individueel stimuleert de ToothBooth inzicht en actie dankzij de confrontatie met de hoeveelheid tandplaque en de feedback afhankelijk van het profiel de kennis, houding en vaardigheden rondom mondhygiëne. Binnen organisaties kan het fungeren als eyecatcher in gezondheidscampagnes als een laagdrempelige manier om aan gezondheidsbevordering te doen. Maatschappelijk verlaagt betere preventie de druk op mondzorgprofessionals, creëert ruimte voor preventieve zorg en vermindert kosten door minder complexe behandelingen.
- UC Leuven (BE)