Progressieve opbouw en didactische aanpak doorheen de lagere school

 

Opfrissen van en zicht krijgen op de recente inzichten (o.a. nieuwe minimumdoelen) voor getallenkennis en bewerkingen met natuurlijke getallen: leerlijnen, onderlinge verbanden en do's en don'ts in de klas.

 

Doelgroep

Leerkrachten(en zorgleerkrachten) die lesgeven in de lagere school. Ook zij-instromers zonder vereist diploma zijn welkom om zich via deze weg te professionaliseren.

Doelstellingen

Zicht krijgen op leerlijnen getallenkennis en bewerkingen met natuurlijke getallen; didactische principes voor goed wiskundeonderwijs als leidraad leren gebruiken bij het vormgeven en realiseren van je klaspraktijk; kritisch leren omgaan met bestaande (les)methodes.

Programma

Getallenkennis - Getalbegrip bij jonge kinderen (kleuters en 1e leerjaar): splitsen, groeperen, tellen, (keuze van) getalbeelden; opbouw van getallenkennis doorgeen de verdere lagere school: hoeveelheids- en rangordeaspect, (uitbreiden van) plaatswaardesysteem, getallenassen, vergelijken van getallen, grote getallen, schatten, afronden, deelbaarheid, tabellen en grafieken, patronen Bewerkingen - optellen, aftrekken, vermenigvuldigen en delen: rekenverhalen, schematische voorstellingen, eigenschappen en rekenregels, inzichtelijk aanbrengen, automatiseren, handig rekenen, volgorde van bewerkingen

Trainer

Petra Exelmans

Petra
Exelmans
Praktische info

Je sluit aan bij een groep studenten (zij-instromers) die hiervan examen  afleggen om credits te verwerven en uiteindelijk het diploma voor leraar lager onderwijs te behalen. Via dit navormingstraject kan jij geen credits behalen. Je legt dus ook geen examen af. Je krijgt wel een deelnamecertificaat. Je mag ondersteuning verwachten in de vorm van de lessen en het gebruikte lesmateriaal, zoals cursussen, powerpoints, werkopdrachten, verbetersleutels, enz. Indien je toch graag de credits verwerft, kan je je inschrijven via een credit- of diplomacontract. In dat geval zal je uiteraard ook examen moeten afleggen.

Datum en locatie (met begin- & einduur)
UCLL Campus Diepenbeek
UCLL Campus Diepenbeek
UCLL Campus Diepenbeek
UCLL Campus Diepenbeek
UCLL Campus Diepenbeek
UCLL Campus Diepenbeek
Contact

Michèle Dexters

Michèle
Dexters
Contact praktisch

Benedicte Uyttendaele

Benedicte
Uyttendaele
Analytisch nummer
6102001000
Interne referentie
AT00069