
Didactiek meetkunde en cijferalgoritmes
Progressieve opbouw en didactische aanpak doorheen de lagere school
Opfrissen van en zicht krijgen op de recente inzichten (o.a. nieuwe minimumdoelen) voor meetkunde en cijferalgoritmes: leerlijnen, onderlinge verbanden en do's en don'ts in de klas.
Leraren (en zorgleerkrachten) die lesgeven in de lagere school. Ook zij-instromers zonder vereist diploma zijn welkom om zich via deze weg te professionaliseren.
Zicht krijgen op leerlijnen meetkunde en cijferalgoritmes; didactische principes voor goed wiskundeonderwijs als leidraad leren gebruiken bij het vormgeven en realiseren van je klaspraktijk; kritisch leren omgaan met bestaande (les)methodes.
Meetkunde - leren van meetkunde volgens stijgende graad van begrip en abstractie (Van Hiele-theorie), vormleer (eigenschappen, classificeren, definiëren, uitspraken beoordelen, opdelen en samenstellen, tekenen en construeren), transformaties (verschuiven, draaien, spiegelen, vergroten/verkleinen, projecteren), relaties (congruentie, gelijkvormigheid, symmetrie, evenwijdig, snijden, loodrecht), plaatsbepaling (coördinaten, kijklijnen) Cijferen - aanbreng verschillende types met concrete materialen of abstracte redeneringen, selecteren van oefeningen.
Petra Exelmans
Je sluit aan bij een groep studenten (zij-instromers) die hiervan examen afleggen om credits te verwerven en uiteindelijk het diploma voor leraar lager onderwijs te behalen. Via dit navormingstraject kan jij geen credits behalen. Je legt dus ook geen examen af. Je krijgt wel een deelnamecertificaat. Je mag ondersteuning verwachten in de vorm van de lessen en het gebruikte lesmateriaal, zoals cursussen, powerpoints, werkopdrachten, verbetersleutels, enz. Indien je toch graag de credits verwerft, kan je je inschrijven via een credit- of diplomacontract. In dat geval zal je uiteraard ook examen moeten afleggen.