Op www.chemieleerkracht.be vind je, verdeeld over meer dan 80 rubrieken, suggesties en inspiratie om bepaalde inhouden op verschillende manieren in de klas te brengen. We vertrokken van 4 inhouden (wat is natuurwetenschappen?, deeltjesmodel, faseovergangen en labomaterialen) die we koppelden aan een bepaalde werkvorm, spel, digitale tool, microschaallabo en waarvoor we telkens instructies uitschreven zodat leerlingen de inhouden zelfstandig kunnen verwerken

Doelgroep

Leraren secundair onderwijs voor chemie, natuurwetenschappen eerste en tweede graad SO.

Doelstellingen
  • Aanreiken van interactieve tools (digitaal of niet digitaal) om de eerste begrippen chemie-natuurwetenschappen in te studeren.
  • Mogelijkheden aanbieden om te differentiëren in de klas.

 

Programma

Volgende opdrachten willen we voorstellen:

 

Wat is chemie? Wat is biologie? Wat is fysica?

 

  1. Koppeling met online-cursus Leifi-chemie
  2. Gebruiken van programma’s op Nederlandse omroep
  3. Gebruik van posters “chemie is overal”
  4. Video’s “chemie is overal” en AI in bookwidgets
  5. Lessenreeks op wikiwijs.nl
  6. Chemie en Vlaamse bedrijven (essenscia.be)
  7. Toetsen op bookwidgets
  8. Illustreren met google afbeeldingen
  9. Info en opdrachten gebruiken op de site wetenschapsschool
  10. Infographics gebruiken
  11. Illustreren via toepassingen van elementen op het pse van exactwatjezoekt
  12. Illustreren met www.chemieleerkracht.be – elementen
  13. Onderscheid van de natuurwetenschappen leren kennen met proefjes.nl en met proefjes voor kinderen op www.chemieleerkracht.be
  14. De natuurwetenschappen leren kennen met de site “vertrouwen in wetenschappen”
  15. De natuurwetenschappen leren kennen met “een zeeslag” -spel
  16. De natuurwetenschappen illustreren met virtual apps op ipads

 

Deeltjesmodel

 

  1. Gebruik van schoolTV.nl.
  2. Gebruik van youtube animaties
  3. Gebruik van flash-animaties en Ruffle
  4. Gebruik van fysicasimulaties (PHet, galileoandeinstein, javalab, walter fendt, C12-simulaties
  5. 3D-modellen maken, ook online
  6. Gif-animaties gebruiken
  7. Bestuderen met minecraft (minelabs)
  8. Info op platforms “bioleren” – “Leifichemie”
  9. Leerinhoud inoefenen met quizzlet
  10. Online games en deeltjesmodel
  11. Posters maken met canva en AI-canva
  12. Kraak de code opdrachten met co-pilot
  13. Misconcepten over deeltjesmodel en samenwerkend leren

 

Proeven: toenemende zelfstandigheid over deeltjesmodel en eigenschappen water

 

  1. verdampingsrace
  2. vast vloeibaar gas
  3. drijvend ijs
  4. eigen regenboog maken
  5. water komt uit de lucht
  6. moleculemodellen bestuderen
  7. bewegende inkt
  8. vol eten

 

Faseovergangen, aggregatietoestanden

 

  1. Gebruik van AI om een cursus op niveau van een doelgroep uit te werken
  2. Bestuderen met een opbouwende cursus en demoproeven
  3. Cursussen op lessonup
  4. Leermateriaal op Nederlandstalige sites: bioleren, projecteinstein, daltonmavo
  5. Curven van de verschillende faseovergangen opstellen
  6. Leermaterialen op Youtube-kanalen fysica en chemie gekoppeld aan bookwidgets AI
  7. Leermateriaal uit Engelstalige cursussen: libretexts, chemistrydocs.com
  8. Toepassingen van faseovergangen:  Het archief voor onderwijs.
  9. Werkbladen, activiteiten bij PHET-colorado simulaties
  10. De simulaties en werkbladen op CK-12
  11. Interactieve flash animaties van minilabor en PCCL
  12. Inhouden bestuderen met sandbox-tools
  13. Lessenreeks met animaties
  14.  Simulaties van chemie-interactiv
  15. Online games met scichamp
  16. Virtual labs : Olab en Amrita
  17. Kindervideo’s en werkblaadjes voor kinderen
  18. Gebruik van fysicasimulaties: vascak
  19. Het tekenprogramma chemix
  20. Illustratieve video’s op eu-re-ka
  21. Webquests op wikiwijs.nl
  22. Virtual labs op ipad
  23. Animaties, afbeeldingen, video’s op ACS
  24. Posters vertrekkend van canva-sjabloons en templates
  25. Mindmaps met coogle.it en popplet
  26. Begrippen op wikipedia – chemieleerkracht/begrippen
  27. Chemie erger je niet
  28. Dominospel
  29. Klim-op spel : faseovergangen
  30. Kwartetspel
  31. Aggregatietoestanden en faseovergangen: Toetsen met bookwidgets: blogs – groepen – facebook

 

Proeven: toenemende zelfstandigheid aggregatietoestanden en faseovergangen

  1. mottenbollenkristallen
  2. water in de lucht
  3. verdampingsrace
  4. wolkenvorming
  5. zon en schaduw
  6. veranderingen
  7. icepack maken zonder ijsblokjes
  8. wind en water

 

Labomaterialen

 

  1. Labomaterialen en website periodni
  2. Cursus labomaterialen met canva.com
  3. Labomaterialen omschrijven met het wie is het? -s spel
  4. Labomaterialen en online games: Kappenberg – educaplay – quizlet – learningapps
  5. Labomaterialen leren kennen via een trivial persuit spel
  6. Labomaterialen en het UNO-spel
  7. Poster met labomaterialen opstellen met canva en chemix
  8. Labomaterialen, glaswerk, nauwkeurigheid ontdekken via onderzoekjes
  9. Toetsen over labomaterialen in “bookwidgets-groepen”
  10. Gebruik van AI in bookwidgets bij toetsen

 

Trainer

Filip Poncelet

Filip
Poncelet
docent
Hogeschool UCLL

Docent chemie lerarenopleiding bachelor secundair onderwijs en praktijkonderzoeker-dienstverlener voor vakdidactiek chemie, natuurwetenschappen en STEM bij het expertisecentrum Art of Teaching.
Verantwoordelijke www.chemieleerkracht.be.

Praktische info

Bij de studiedag ontvang je een syllabus met de opdrachten en links naar de gebruikte tools.

 

Datum en locatie (met begin- & einduur)
UCLL Campus Diepenbeek
UCLL Campus Diepenbeek
UCLL Campus Diepenbeek
UCLL Campus Diepenbeek
Prijs

Kostprijs voor deelname en ontvangst van de syllabus: 110 euro (koffie en middagmaal is inbegrepen)

Kostprijs voor enkel de digitale syllabus : 60 euro

 

Contact

Filip Poncelet

Filip
Poncelet
Contact praktisch

Benedicte Uyttendaele

Benedicte
Uyttendaele
Analytisch nummer
6102001001
Interne referentie
AT00079