Bordpellen, digitale spellen, spellen met AI voor inhouden chemie/natuurwetenschappen
Bordspellen, digitale spellen kunnen een werkvorm zijn waarbij leerlingen aangebrachte leerstof op een aangename, leerrijke en uitdagende manier kunnen inoefenen.Tijdens de sessie geven we tips om spellen te maken en slim in te zetten bij het verwerken van heel wat leerinhouden chemie-natuurwetenschappen. De meeste spellen zijn inzetbaar bij andere inhouden, ook voor andere onderwijsvakken. We geven verder info over de opbouw van de verschillende digitale spellen en tonen hoe je de spellen voor jouw leerlingen kan aanpassen, hoe je feedback kan ontvangen, hoe je kan evalueren...Met AI kun je inspiratie opdoen om enerzijds geschikte vragen en mogelijke antwoorden te genereren maar je kan ook spellen aan de hand van AI-tools opzetten, inclusief met beeldmateriaal, lesplan, evaluatietools…. We tonen een aantal ideeën, bruikbare AI-tools.
Leerkrachten chemie of natuurwetenschappen en leerkrachten andere onderwijsvakken die inspiratie zoeken om te werken met spellen in de klas.
Het aanreiken van tools (digitaal of niet digitaal) om leerinhouden chemie-natuurwetenschappen in te studeren.
De mogelijkheden aanbieden om te differentiëren in de klas.
Inspiratie om met spellen aan de slag te gaan in de klas.
Bordspellen, digitale spellen kunnen een werkvorm zijn waarbij leerlingen aangebrachte leerstof op een aangename, leerrijke en uitdagende manier kunnen inoefenen.Tijdens de sessie geven we tips om spellen te maken en slim in te zetten bij het verwerken van heel wat leerinhouden chemie-natuurwetenschappen. De meeste spellen zijn inzetbaar bij andere inhouden, ook voor andere onderwijsvakken.
We geven verder info over de opbouw van de verschillende digitale spellen en tonen hoe je de spellen voor jouw leerlingen kan aanpassen, hoe je feedback kan ontvangen, hoe je kan evalueren…
Met AI kun je inspiratie opdoen om enerzijds geschikte vragen en mogelijke antwoorden te genereren maar je kan ook spellen aan de hand van AI-tools opzetten, inclusief met beeldmateriaal, lesplan, evaluatietools…. We tonen een aantal ideeën, bruikbare AI-tools.
Digitale spellen:
|
1 |
Wat is het? |
Mengsels |
|
2 |
Chemipoly |
Anorganische stoffen |
|
3 |
EscapeRoom: Moord op school |
Scheidingstechnieken |
|
4 |
Cluedo: Wie vermoordde de chemieleerkracht? |
Reactiesoorten
|
|
5 |
Ganzenbord „De paashaas“ |
Wat is wetenschappen?
|
|
6 |
Memory |
Scheidingstechnieken |
|
7 |
Het grote Bingospel |
Reactiesoorten |
|
8 |
Zeeslag in ppt |
Anorganische stoffen |
|
9 |
Trivial Persuit |
Eigenschappen van stoffen |
|
10 |
Cluedo: moordwapen, moordenaar, plaats delict |
Leerstof derde jaar |
|
11 |
Kraak de code |
Atoommodellen |
|
12 |
Ontsnap uit je school |
Mengsels |
|
13 |
Spin the wheel |
Reactiesoorten |
|
14 |
Chemopoly |
Anorganische stoffen |
|
15 |
Monopoly World Edition |
Anorganische stoffen |
|
16 |
Digitaal Kwartetten |
Organische stoffen |
|
17 |
Zelfregulerend leren |
Chemische bindingen |
|
18 |
Op wereldreis in de …. |
Het laboreglement |
|
19 |
Balanceer |
Balanceren van reacties |
|
20 |
Het grote zoutspel |
Anorganische stoffen |
Spelborden:
|
1 |
Chemie loco |
Het symbolenspel |
|
2 |
Coco crazy |
Mengsels |
|
3 |
Building atoms? |
Atoommodellen |
|
4 |
Wie is het? |
Het PSE |
|
5 |
Rummikub |
Chemische reacties |
|
6 |
Het slimme kaartspel |
Anorganische stoffen |
|
7 |
Chemie erger je niet |
Anorganische stoffen |
|
8 |
Ganzenbord |
Oplossen in water |
|
9 |
Totem |
Symbolenspel |
|
10 |
Maak je atoompje gelukkig |
Atoommodellen |
|
11 |
Ganzenbord |
Het PSE |
|
12 |
Bindingsquiz! |
Chemische bindingen |
|
13 |
Chemie erger je niet |
Chemische reacties |
|
14 |
Monopolyspel |
Anorganische stoffen |
|
15 |
Slangen en ladders |
Oplossen in water |
|
16 |
Trivial persuit |
Oplossen in water |
|
17 |
Kwartetspel |
Organische stoffen |
|
18 |
Maak methaan |
Organische stoffen |
|
19 |
De wereld draait door |
Oplosbaarheid |
|
20 |
Schaak erop los |
Oplosbaarheid |
|
21 |
Aneergana |
Reactiesoorten |
|
22 |
Stapje hoger |
Mengsels en zuivere stoffen |
|
23 |
Cluedo |
Mengsels |
|
24 |
Figurix |
Mengsels |
|
25 |
De scheidingsweg |
Scheidingstechnieken |
|
26 |
Chemicly |
Chemische bindingen |
|
27 |
Het PSE-spel |
PSE |
|
28 |
Het PSE-ganzenbord |
PSE |
|
29 |
Maak de binding! |
Chemische bindingen |
|
30 |
Tritet |
Chemische bindingen |
|
31 |
Klim der verbindingen |
Chemische bindingen |
|
32 |
Balansenbord |
Balanceren van chemische reacties |
|
33 |
Anorganische zeeslag |
Anorganische stoffen |
|
34 |
Kolonisten der moleculen |
Stofeigenschappen |
|
35 |
H-brug scrabble |
Organische stoffen |
|
36 |
Wie O wie? |
Chemische reacties |
|
37 |
Chemici erger je niet |
Chemische reacties |
|
38 |
Trivial persuit |
Laboreglement |
|
39 |
Yenga |
Mengsels |
|
40 |
Uno |
Labomaterialen |
Je ontvangt alle digitale tools, de spelregels, de nodige sjablonen om de spelborden zelf te maken.
Filip Poncelet
Docent chemie lerarenopleiding bachelor secundair onderwijs en praktijkonderzoeker-dienstverlener voor vakdidactiek chemie, natuurwetenschappen en STEM bij het expertisecentrum Art of Teaching.
Verantwoordelijke www.chemieleerkracht.be.
Aantal deelnemers: minimum 10 deelnemers tot maximum 25 deelnemers
Duur: sessie van 3-4 uur
Neem contact met ons op voor een gedetailleerde offerte.