Microdegrees inzetten voor de aanpak van skills gaps

De technologische innovatie in de zorgsector verloopt minder snel dan verwacht. Nochtans bestaan er al veel technologische oplossingen die een sterk ondersteunende rol kunnen spelen voor zorgverleners die te kampen hebben met een hoge werkdruk.  Een goede implementatie van die oplossingen vergt echter ook bepaalde digitale vaardigheden van werknemers in de zorg.  Hier wordt echter een skills gap vastgesteld op diverse niveaus. Dankzij de steun van ESF streven we naar een oplossing op maat.

Anderzijds stelt men vast dat men bij de ontwikkeling en implementatie van nieuwe technologische oplossingen niet altijd voldoende rekening houdt met de specifieke realiteit, taal en processen van zorginstellingen, waardoor veelbelovende toepassingen soms kampen met een moeilijke implementatie op de werkvloer. Zelfs voor IT profielen en technici die werkzaam zijn binnen diverse zorg-gerelateerde organisaties is er vaak nog nood aan een beter inzicht in de omgeving en noden van de potentiële eindgebruikers in de zorg – patiënten of zorgverleners – en het inzetten van user-centered design skills in de ontwikkeling of aanpassing van nieuwe (zorg)technologie.

Algemene doelstelling
Faciliteren van technologische innovatie in de zorg door competenties van bepaalde sleutelpersonen (huidige werknemers) in alle mogelijke zorginstellingen (met een medische, technologische of management achtergrond) aan te scherpen of aan te leren om een brugfunctie te spelen tussen deze twee werelden.

Microdegrees
Organisatie en promotie van 2 microdegrees “facilitator van technologische innovatie in de zorg” voor zowel managers als tactisch-operationele medewerkers uit de zorg en welzijnssector, in co-creatie met betrokken werkveldactoren, en optimaal gebruik makend van bestaande opleidingsonderdelen bij de 6 hoger onderwijs instellingen van de Associatie KU Leuven.

Proeftuin
Het project fungeert als proeftuin om als associatie waardevolle lessen te trekken en tools te ontwikkelen voor toekomstige samenwerkingen met werkveldorganisaties in het kader van ons levenslang leren beleid. Daarnaast willen we op basis van deze proeftuin ook duidelijke aanbevelingen kunnen opstellen voor de overheid met het oog op het faciliteren van levenslang leren, specifiek van werkenden.

Partners: 
Associatie K.U.Leuven
Thomas More Kempen
Katholieke Hogeschool Vives 
School of Arts
Odisee
In4Care

Startdatum: 01-09-2020
Einddatum: 31-12-2022
Interne projectreferentie: ESF MDSkillsGaps 20
Externe projectreferentie: Oproep 472 – projectn° 9550
Expertisecentrum: Health Innovation