‘Conflicthelden’: een nieuwe manier om jongere en hulpverlener toch samen te brengen

Nieuw platform van hogeschool UCLL toont meerwaarde van online contact

De coronamaatregelen hebben ook een sterke impact op de manier van werken van hulpverleners. Zij proberen nu op afstand in verbinding te gaan met de jongeren die ze begeleiden. Zorg opnemen vraagt vandaag om een nieuwe aanpak. Hogeschool UCLL lanceerde daartoe ‘Conflicthelden’. Stijn Custers, onderzoeker UCLL: “Het online platform helpt 13- tot 18-jarigen om hun emoties te uiten via een voor hen vertrouwd medium en overbrugt drempels van tijd en afstand voor professionele hulpverleners.” Reacties van professionals op het nieuwe instrument bevestigen: ook online contacten kunnen een meerwaarde bieden.

Alle jongeren tussen 13-18j die in aanraking (dreigen) te komen met conflicten kunnen terecht op www.conflicthelden.be. De website versterkt jongeren in het voorkomen van of omgaan met nadelige effecten van conflict. Stijn Custers, onderzoeker UCLL: “Het gaan dan om ruzies thuis, pesten op school of online, maar evenzeer om vormen van agressie.” Ook professionals uit de jeugdhulp, scholen, geestelijke gezondheidszorg, etc. kunnen er terecht om jongeren nog beter te ondersteunen aan de hand van methodieken die aansluiten bij hun leefwereld. Dat dit alles nodig is blijkt ook uit een recent rapport van het Kinderrechtencommissariaat waarin jongeren aangaven dat ze door de corona-maatregelen vaker in aanraking komen met conflictsituaties.

Steunen en leren
De tools die Conflicthelden aanreikt, laten jongeren en hulpverleners toe om toch zinvol aan de slag te gaan, samen, ook vanop afstand. Het online platform telt twee grote componenten: een steunruimte (getuigenissen van andere jongeren, adviezen, hulpbronnen) en een leeromgeving waarbinnen jongeren zelf aan de slag kunnen (met oefeningen en methodieken zoals een logboek, veiligheidsplan,…). Ze kunnen deze ook delen met hun hulpverlener.

Zelfregie
UCLL Research & Expertise ontwikkelde Conflicthelden samen met professionals én jongeren uit de Integrale Jeugdhulp. Alessio Barberi, Gezinscoach van Gezin Centraal (Noord-Limburg), testte het platform uit met één van de jongeren die hij begeleidt. Hij beschrijft de ervaring met het online logboek: “Het laat de jongere toe om op het moment dat hij uit ‘zijn rode zone’ is, rustig mee te geven wat er zich afspeelde. Dit geeft hem veel zelfregie; hij was trots. Wat je zelf doet, onthoud je ook meer en dus is er meer kans op slagen. Het online logboek maakt het voor mij ook makkelijk om zijn proces te volgen, ook al kunnen we elkaar nu geruime tijd niet zien.”

Nodig
Dat de nood aan een nieuwe aanpak hoog is, bleek uit de toevloed van inschrijvingen voor de lancering van ‘Conflicthelden’, vorige maand. Meer dan 425 begeleiders, organisaties als het CLB, zorgcoördinatoren van scholen, beleidsmedewerkers etc. schreven zich in om de mogelijkheden te ontdekken die de nieuwe online tool te bieden heeft. Studenten Orthopedagogie van UCLL’s campus in  Hasselt gaan feedback verzamelen van de organisaties die met het online platform aan de slag gaan.

E-inclusie
Conflicthelden brengt dus sociale nabijheid dankzij de hulp van technologie. Maar wat met jongeren die niet zomaar toegang hebben tot digitale middelen? Stijn Custers: “Om zoveel mogelijk jongeren te kunnen bereiken, is het platform speciaal gemaakt voor gebruik op smartphones. Daarnaast werkt ons expertisecentrum Resilient People via een ander project ook aan e-inclusie. We houden er dus zeker rekening mee.”

www.conflicthelden.be is het resultaat van praktijkgericht onderzoek getrokken door onderzoekers Stijn Custers, Hanne Leirs en Nicolas Lauwereys van het expertisecentrum ‘Resilient People’ van UCLL Research & Expertise, dat werkt aan veerkrachtige relaties in de samenleving. UCLL’s expertisecentra ‘Digital Solutions’ ontwikkelde de digitale tool en ‘Inclusive Society’ werkt mee rond e-inclusie en online hulp.