/

Dit project exploreert de betekenis en implicaties van onderwijsvrijheid via ‘beraadslagend onderzoek’ (deliberative inquiry): lerarenopleiders en (student-)leraren zullen door het gezamenlijk ernstig overleggen, bekijken en bespreken van dit intrigerend principe de werking en betekenis ervan verhelderen in professionele leergemeenschappen. ‘Moet er nog onderwijsvrijheid zijn?’ is in dit proces de sensitizing question. Deze vorm van collaboratief onderzoek wil voor alle deelnemers/mede-onderzoekers bijdragen aan een grondiger inzicht in de interdependentie onderwijs-samenleving. Het project ambieert bovendien om een methodologie voor collaboratief onderwijsonderzoek systematisch uit te proberen.

Code
PWO Onderwijsvrijheid 15
Start date
End date
Financing
Praktijkgericht Wetenschappelijk Onderzoek
Centre of Expertise
Partners
  • AHUA - Expertisenetwerk Lerarenopleidingen Antwerpen (BE)
  • KT scholengroep Hasselt (BE)
  • Scholengemeenschap Dilbeek-Ternat (BE)
  • Technische Universität Dortmund - Faculteit Humane Wetenschappen en Theologie (DE)
  • UC Comenius (BE)
  • UCLeuven (BE)