Een klein woordje uitleg over dit onderzoek

logo's

In Europa gebeurde er de afgelopen jaren heel wat onderzoek rond het ontwerp en gebruik van creatieve onderwijsmethoden in een divers onderwijslandschap. De Europese lerarenacademie voor creatief en inclusief leren, Acadimia, heeft als doel om leerkrachten op te leiden in deze verschillende methoden die hun oorsprong hebben in theater, gamification, drama, Montessori, STE(A)M, … 

Het internationale onderzoeksteam is samengesteld uit tientallen onderzoekers met diverse talige, inhoudelijke en professionele achtergrond. De deelnemende universiteiten, hogescholen en organisaties ontwikkelden in voorafgaand onderzoek 11 creatieve methodologieën die in eerdere Europese projecten uitvoerig getest en bijgestuurd werden. Met dank hieraan zijn er aan een aantal methodologieën reeds sterk uitgewerkte websites met lesmateriaal verbonden. Het professionaliseringsaanbod en -traject van Acadimia zorgen ervoor dat deze onderzoeksresultaten duurzaam verspreid worden op grotere schaal.

Hiertoe wordt een gemeenschappelijk curriculum gecreëerd dat gebruikt wordt om leerkrachten op te leiden via een gevarieerd aanbod van onder andere een zomercursus, live/online workshops, blended e-learning omgeving, … Het doel is om, door 900 leerkrachten, zowel in opleiding als reeds aan het werk, en 10.000 leerlingen rechtstreeks te bereiken en zo onderwijs creatiever en inclusiever te maken.

Dit project komt tot stand met de steun van Erasmus+ Teacher Academies en valt onder het expertisecentrum Education & Development.

De 11 aangeboden methodologieën worden onderverdeeld in 3 categorieën: Theater en improvisatie, Games en flexibele leerwegen en Digitale en innovatieve activiteiten.

Theater en improvisatie

theater lestechnieken

Drama in Education:

Drama in Education/ Creatief Drama is een methodologie die ruimte en tijd biedt om vanuit verschillende perspectieven naar moeilijke situaties van anderen te kijken. Via de ontwikkeling van empathie leren leerlingen meer begrip voor anderen en hun context op te brengen. Drama in Education betrekt leerlingen in fictie – die ze zelf creëren – en ondersteunt in het geven van betekenis aan moeilijke contexten.

EAR:

De EAR-methodologie vertrekt vanuit zowel theater als de Socratische methode om, via eenvoudige activiteiten, attitudes en gedrag van leerlingen te veranderen en actief burgerschap te ontwikkelen.

SEDIN: 

De SEDIN-methodologie heeft als doel om, vertrekkende van Montessori-principes, in te zetten op creatief leren om de sociale integratie op multiculturele scholen te bevorderen. Vanuit keuzevrijheid, autonomie, hands-on leren en creatieve theatermethodes zet je in op die

Clear (Creative Learning):

Creative learning is een methodologie die zich richt op de relatie tussen theater(technieken) en leren. Het vertrekt vanuit hoe imitatie, actie, (rollen)spel en improvisatie kinderen helpen om met hun omgeving te communiceren en ervan te leren. 

Games en flexibele leerwegen

games en aanpasbare leerwegen

G.A.M.E.

Game geeft een synthese van de belangrijkste elementen van educatief en didactisch ontwerp binnen de thema’s inclusie en gamificatie. Het ondersteunt leerkrachten in het identificeren van de (spel)elementen die in een activiteit moeten worden opgenomen en in het zoeken naar op welke manier gebruikers kunnen worden aangezet tot deelname (motivatie).

Gamified learning

Gamified learning zet in op het combineren van motiverende tools in games met goed ontworpen leeractiviteiten om het engagement en de betrokkenheid van leerlingen te vergroten. Doelstelling is om activiteiten te creëren die deelnemers betrekken door middel van extrinsieke en intrinsieke motivatie(middelen).

Strenghts-based learning (SBL)

SBL combineert, als didactisch kader, principes uit de positieve psychologie en kennis rond zelfregulerend leren. Het erkent leerlingen als specialist van hun eigen leerproces en ondersteunt hen om hun eigen leerpad uit te bouwen op basis van aangeboden inhoud, uiteenlopende manieren van aanpak en de mogelijkheid tot het vragen van hulp. Met behulp van deze bouwstenen creëren leerlingen, rekening houdend met hun eigen sterktes, hun eigen lesopbouw.

Digitale en innovatieve activiteiten

digitale en innovatieve activiteiten

Digital Storytelling

Digital storytelling focust op het combineren van verhalen met multimedia-elementen. Dit leidt het kunnen werken met meeslepende, potentieel interactieve en boeiende formats met je leerlingen.

Bekijk alle info over de gratis training op 19/11

 

Montech

De Montech-methodologie combineert elementen van de Montessori pedagogie met Creative Computing. Technologie kan zo op een betaalbare manier landen in de klas, zonder de principes van Montessori de rug toe te keren.

Bekijk alle info over de gratis training op 19/11

Talent maker

De Talent Maker methodologie beschrijft hoe je het leerproces van leerlingen in een multiculturele context kan bevorderen door gebruik te maken van creatieve technologie en de talenten van de leerkracht.

Creative STE(A)M

Creative STE(A)M richt zich op de relatie tussen theater(technieken) en leren en zet in op het ervaringsgericht leren van klasgroepen. Kunst wordt geïntegreerd in STEM-lessen om de creativiteit, de betrokkenheid en de algemene leerervaring te verbeteren en wordt gebruikt als uitgangspunt voor het benaderen van wetenschappelijke onderwerpen.

Gratis trainingen aangeboden in het kader van Acadimia

Ook vanuit UCLL bieden we professionalisering in de elf creatieve methodologieën ontwikkeld met en door onze internationale partners in eerder onderzoek.

leraar geeft les aan kinderen

 

Ben jij leerkracht in het basis of secundair onderwijs? Ben jij lerarenopleider die dagelijks onze toekomstige leerkrachten opleidt?
Zoek je in je professionele leven naar creatievere lesvormen om alle kinderen/studenten aan boord te krijgen/houden, maar zie je door het bos de bomen niet meer?

Grasduin in ons aanbod en schrijf je in voor een gratis opleiding waardoor je spoedig zelf aan de slag kan met deze creatieve methodes om jouw lespraktijk een boost te geven.

Dit aanbod wordt gaandeweg aangevuld met nieuwe informatie. Je kan al een kijkje nemen op: https://european-acadimia.eu/. De projectwebsite is nog in ontwikkeling dus contacteer ons gerust als je specifieke info zoekt of vragen hebt.

Structuur van de trainingen: 

  • Elke training start met een gezamenlijk live sessie. Je kan voor die sessie al online materiaal doornemen, maar dat is niet verplicht. Tijdens de sessie worden eerst de principes van de methodologie uitgelegd, maar we gaan snel richting de praktijk en bekijken hoe je zelf een les kan maken.
  • Na de sessie is het aan jou. Je ontwikkelt een les binnen de methodologie voor jouw klas. We voorzien een online feedback moment om hierover vragen te stellen en van gedachten te wisselen.
  • Je geeft die les aan je leerlingen. Dat kan eenmalig, maar het staat je vrij om meerdere lessen te maken en te geven. Minstens één les evalueer je met je leerlingen (aan de hand van een vast evaluatieformulier). We spreken dit moment samen in de sessie af.
  • Het hele proces wordt via korte vragenlijsten opgevolgd. Om die in te vullen krijg je van ons een lerarencode (per gevolgde training)

Gratis training: Talent Maker

Leeftijd van de leerlingen: 3 tot 10 jaar

De innovatieve Talent Maker methodologie steunt op verscheidene wetenschappelijke theorieën zoals de theorie van Meervoudige Intelligentie van Howard Gardners en de Maker Education-benaderingen.

Concreet bieden leerkrachten hun leerlingen workshops/challenges aan die vertrekken vanuit hun passies en bijgevolg erg uitlopend zijn. Denk hierbij aan workshops rond sport, DIY, muziek, koken, robotica/programmeren, …. De praktische praktijken hebben oog voor het idee van circulaire economie en zetten dus in op upcycling en het integreren van betaalbare (al dan niet technologisch ondersteunde) materialen om de functionaliteit van een beoogd eindproduct te maximaliseren.

Op een toegankelijke manier leerlingen aanmoedigen om een artefact te creëren waar ze door gepassioneerd zijn dan wel in een gebied waar ze vaardig waardoor ze gaandeweg hun kennis verruimen, hun digitale competenties en hun samenwerkings- en kritisch denkvermogen stimuleren. 

In deze workshop krijg je een beter zicht op de achterliggende principes van Talent Maker, ga je aan de slag met concrete (les)ideeën en stap je buiten met hernieuwde inspiratie om aan de slag te gaan met de talenten van jouw leerlingen.

 📅 12/11/2025 van 09.00 tot 12.30📍UCLL campus Hertogstraat Heverlee

Gratis training: MonTech/Digital storytelling (Scratch)

Leeftijd van de leerlingen: 6 tot 12 jaar. 

Moest Maria Montessori vandaag nog leven, hoe zou zij dan technologie in haar klas gebruiken, met kinderen en door leerkrachten, zonder de principes van haar methodologie te verraden?

Vanuit deze vraag vertrekt de MonTech-methode om Montessorionderwijs met behulp van Creative Computing aan te passen aan steeds veranderende contexten van multiculturele scholen. Dit updaten van de Montessori-principes met behulp van moderne, digitale tools gebeurt met oog voor scholen met beperkte middelen.

In deze workshop leer je kinderen actief betrekken bij het creëren van projecten die vertrekken vanuit de creatieve leerspiraal van Mitch Resnik en die focussen op een cyclus van verbeelden, creëren, spelen, delen en reflecteren.

Er is oog voor typische Montessori-elementen die vertrouwen op het indrukwekkende leervermogen van kinderen. Kinderen worden aangemoedigd om zelf keuzes te maken, leren feedback geven en ontvangen. 

Technologie wordt doelgericht en activerend ingezet om creatief leren te bevorderen én om kinderen een stem te geven. Om leerkrachten hierin te ondersteunen, komen MakeyMakey, Scratch, … dan ook in concrete voorbeelden aan bod binnen deze workshop.

📅 19/11/2025 van 09.00 tot 12.30 📍UCLL campus Hertogstraat Heverlee

Contactgegevens

Heb je vragen, opmerkingen of suggesties? 

We horen graag van je!

Neem contact op met Karel Moons, Mieke Achtergaele of Silvia Viaene, de onderzoekers en trainers binnen dit project. (karel.moons@ucll.be mieke.achtergaele@ucll.be silvia.viaene@ucll.be )

Over het expertisecentrum Education & Development

Education & Development richt zich op leren binnen onderwijs, bedrijven en non-profit. Via praktijkonderzoek, vormingen en consultancy, ontwikkelen we knowhow voor werkveld en beleid. Onze hands-on aanpak stimuleert innovatie en maakt inzichten vanuit onderzoek toegankelijker en effectiever. Wij zien leren in verschillende contexten als drijvende kracht achter duurzame vernieuwing en werken samen met onze partners om een lerende samenleving te bevorderen die klaar is voor de uitdagingen van de toekomst.

ACAδIMIA: 101104783-EDU-2022-1-GR-PEX-TEACH-ACA.