

In Europa gebeurde er de afgelopen jaren heel wat onderzoek rond het ontwerp en gebruik van creatieve onderwijsmethoden in een divers onderwijslandschap. De Europese lerarenacademie voor creatief en inclusief leren, Acadimia, heeft als doel om leerkrachten op te leiden in deze verschillende methoden die hun oorsprong hebben in theater, gamification, drama, Montessori, STE(A)M, …
Het internationale onderzoeksteam is samengesteld uit tientallen onderzoekers met diverse talige, inhoudelijke en professionele achtergrond. De deelnemende universiteiten, hogescholen en organisaties ontwikkelden in voorafgaand onderzoek 11 creatieve methodologieën die in eerdere Europese projecten uitvoerig getest en bijgestuurd werden. Met dank hieraan zijn er aan een aantal methodologieën reeds sterk uitgewerkte websites met lesmateriaal verbonden. Het professionaliseringsaanbod en -traject van Acadimia zorgen ervoor dat deze onderzoeksresultaten duurzaam verspreid worden op grotere schaal.
Hiertoe wordt een gemeenschappelijk curriculum gecreëerd dat gebruikt wordt om leerkrachten op te leiden via een gevarieerd aanbod van onder andere een zomercursus, live/online workshops, blended e-learning omgeving, … Het doel is om, door 900 leerkrachten, zowel in opleiding als reeds aan het werk, en 10.000 leerlingen rechtstreeks te bereiken en zo onderwijs creatiever en inclusiever te maken.
Dit project komt tot stand met de steun van Erasmus+ Teacher Academies en valt onder het expertisecentrum Education & Development.
De 11 aangeboden methodologieën worden onderverdeeld in 3 categorieën: Theater en improvisatie, Games en flexibele leerwegen en Digitale en innovatieve activiteiten.