Hoe kunnen de onderwijs- en bedrijfswereld dichter bij elkaar worden gebracht? En wat is hierin de rol van de docent - op welke manier kan zij/hij deze nog steeds bestaande kloof dichten?

Dat is de uitdaging waaraan gewerkt wordt binnen het project ‘FEEF’  - From Educator to Entrepreneurial Facilitator.


De onderwijs- en de bedrijfswereld zijn met elkaar verweven en als we oplossingen willen vinden voor de uitdagingen waar we in de (bedrijfs)wereld voor staan, moeten onderwijs en industrie dichter naar elkaar groeien. Docenten zijn belangrijke spelers in dit verhaal, het is de taak van onderwijs om studenten klaar te stomen voor de arbeidsmarkt.

Maar hoe kan je als docent die bedrijfswereld betrekken in je lessen, en hoe verandert jouw rol daardoor?

Binnen FEEF worden aangepaste methodieken ontwikkeld die ingezet kunnen worden om beide werelden – onderwijs en bedrijfsleven - dichter bij elkaar te brengen.
Ilse Fraussen en Annelies Schrooten
onderzoekers bij Expertisecentrum Smart Organisations

In de FEEF methodologie wordt de rol van ondernemend onderwijs onderstreept, welke mentoring skills de docent nodig heeft en welke de meest gevraagde soft- of future skills zijn die door de arbeidsmarkt worden gevraagd.

Daarnaast werden er 10 ‘facilitatie-technieken’ uitgeschreven in de FEEF toolkit – een handige leidraad voor docenten om technieken als job shadowing, bedrijfsbezoeken, challenge based learning, … optimaal binnen de lessen toe te passen en zo de bedrijfswereld meer te betrekken en ondernemende skills bij studenten te ontwikkelen.

Het derde instrument is de FEEF MOOC waarin op een overzichtelijk manier wordt ingezoomd op de 3 pijlers:

  1. Het belang van hard- en softskills
  2. De rol van mentoring en hoe een goede mentor te worden
  3. Welke facilitatietechnieken kunnen ingezet worden om het bedrijfsleven meer te betrekken in onze lessen
FEEF training

Staff training ter voorbereiding van de pilot

Van 23 tot 26 mei werden 40 docenten van de consortiumpartners (NOVA University Lisbon, University of Cantabria, UC Limburg en University of Padova) uitgenodigd voor een staff training in Santander. Ook 10 enthousiaste UCLL docenten (uit alle programma’s) werden ondergedompeld in de FEEF aanpak en leerden hoe de facilitatietechnieken geïmplementeerd kunnen worden in hun lessen. We inspireerden mekaar binnen UCLL maar ook tussen de internationale docenten was er interactie en leerden we van mekaar.

In het najaar van 2023 testten de  docenten de uitgewerkte facilitatietechnieken in de lessen. Met de feedback die we zo kunnen verzamelen - van docenten, betrokken ondernemers én studenten - zullen de projectresultaten verder verfijnd worden.

FEEF is gefinancierd door het Erasmus+ programma en wordt gecoördineerd door Nova University Lisabon. Andere projectpartners zijn CISE -Santander International Entrepreneurship Centre, University of Cantabria, University of Padova en UC Limburg.

Over Expertisecentrum Smart Organisations

HET RUNNEN VAN EEN MODERN BEDRIJF EN ORGANISATIE VEREIST UP-TO-DATE KENNIS. 

Onder andere van de behoeften van de klant, het ontwikkelen en implementeren van een beleidsstrategie, het efficiënt inzetten van marketing- en communicatiemiddelen en het ontwikkelen van een aangepaste organisatiestructuur en personeelsbeleid. In een snel veranderende, complexe wereld is het geen evidentie om op elk moment over de nodige expertise ter zake te beschikken.

Het expertisecentrum Smart Organisations wil daarom een partner zijn voor bedrijven en organisaties.