inclusief onderwijs creëren
door interprofessioneel samenwerken 

Veel scholen doen er alles aan om het leren en het welzijn van al hun leerlingen te bevorderen, omdat kwetsbare groepen onder hen meer risico lijken te lopen op leerachterstanden en gezondheidsproblemen. Onderzoek toont aan dat een sterke samenwerking tussen leerkrachten, leerlingen en leerlingenbegeleiders essentieel is om deze uitdagingen aan te gaan.

I CO-COPE

Samenwerkingsprocessen transparanter en effectiever maken

Het Erasmus+ project I CO-COPE wil kennis creëren over hoe deze samenwerkingsprocessen transparanter en effectiever gemaakt kunnen worden om ervoor te zorgen dat ieders stem gehoord wordt, ook die van de leerlingen zelf. Om deze samenwerkingsprocessen op middelbare scholen te ondersteunen willen we een specifieke aanpak gebruiken - Communities of Practice (CoP) - waarin leerkrachten, directies, leerlingbegeleiders én leerlingen worden betrokken bij de schoolontwikkeling met een specifiek doel, gebaseerd op de specifieke behoeften van de school.

Het project richt zich op de uitdaging om onderwijs te bieden dat inspeelt op alle soorten diversiteit door het ontwikkelen van een training gericht op samenwerking op middelbare scholen voor diverse leerlingenpopulaties. Door gebruik te maken van een participatieve aanpak waarbij leerlingen actief betrokken worden bij de ontwikkeling van de school, bevordert het project vaardigheden en competenties die nodig zijn voor een actief democratisch leven in de Europese samenleving. 

Looptijd van het project

1 augustus 2023 - 31 juli 2026

Partners

Internationale partners

Partners uit vier landen werken samen in dit project:

  • Portugal (Politecnico Do Porto)
  • Oostenrijk (University College of Teacher Education Styria en Chance B)
  • België (Hogeschool UCLL en Arteveldehogeschool)
  • Slowakije (Univerzita Komenskeho V Bratislave).

Doelstellingen

In de loop van het project willen de partners:

  • het vermogen van scholen vergroten om uitdagingen aan te gaan die samenhangen met het bieden van inclusief onderwijs aan leerlingen met diverse capaciteiten en achtergronden
  • kennis genereren over hoe interprofessionele samenwerking in scholen kan bijdragen aan inclusie
  • kennis creëren over hoe schoolontwikkeling voor inclusie kan worden uitgevoerd binnen en tussen de vier landen
  • de betrokkenheid en actieve deelname van leerlingen aan het democratische leven te bevorderen en voortijdig schoolverlaten en schooluitval te voorkomen

Activiteiten

De volgende activiteiten zullen worden uitgevoerd:

  • een literatuur- en praktijkgericht onderzoek naar de vier sleutelconcepten inclusie, ‘pupil agency’, Community of Practice en interprofessionele samenwerking
  • een nodenanalyse aan de hand van een enquête op 20 scholen en focusgroepen op 2 scholen per land
  • ontwikkeling van online trainingsmodules die in alle partnertalen zullen worden vertaald
  • faciliteren en evalueren van een Community of Practice op 2 scholen per land

Verwachte resultaten en uitkomsten

We willen het volgende creëren: 

  • een reflectie-instrument en kennisbank over de vier sleutelconcepten
  • een professioneel ontwikkelingspakket met trainingsmodules
  • podcasts ter inspiratie voor middelbare scholen
  • een CoP-handboek voor middelbare scholen
  • aanbevelingen op basis van de ervaringen en resultaten van het praktische werk van de CoP