De focuslijn Kunst is een zeer diverse onderzoekslijn met uiteenlopende thema’s, praktijken en methodes in de breedte van kunsteducatie. De didactiek in het muziekonderwijs vraagt een heel andere aanpak dan de werkwijze in een beeldatelier, en de benadering in een toneelopleiding kan flink verschillen van de aanpak die je vindt in lessen creatief schrijven. Toch is er wel een belangrijke kern in de onderzoekslijn die aanwezig is in al onze projecten: een praktijkgerichte focus op vakdidactiek waarmee de intrinsieke waarde van kunst gewaarborgd blijft. Dit omvat zowel discipline-specifieke benaderingen, zoals de vernieuwing van het muziekcurriculum, materialisme toegepast in lessen beeld, didactiek voor artistiek textielonderwijs, etc. En discipline-overschrijdende projecten, zoals de diversiteit en inclusie in kunsteducatie, erfgoed, digitaliteit, STEAM, etc. En zowel in de context van het leerplichtonderwijs, als het deeltijds kunstonderwijs (DKO), en kunsteducatie in de informele context zoals amateurkunstgroepen, culturele centra, museumeducatie.

In deze focuslijn wordt kunsteducatie niet enkel als bevordering van leerprestaties bestudeerd.  Ook een nauwe definitie van kunst als zelfexpressie of middel tot verbeelding is tekortschietend. In plaats daarvan conceptualiseren wij kunst als een materiële en esthetische verhouding, waarbij een wereldgerichte (in plaats van een zelfgerichte) houding bemoedigd wordt. Deze focuslijn vindt zo aansluiting bij het posthumanisme, (post-)fenomenologie, (post-)hermeneutiek, etnografie, Actor-Network Theory, Nieuw materialisme en post-kolonialisme.

Vragen?

Diederik de Ceuster als kernexpert kunst.

 

> art of teaching