In Maasland bouwen we aan een leerecosysteem dat jongeren alle kansen geeft om hun talenten te ontwikkelen. Organisaties, scholen, bedrijven en welzijnspartners werken er samen met één duidelijke ambitie: jongeren tussen 13 en 30 jaar versterken en hen helpen hun toekomst vorm te geven.

Dat doen we in verschillende fases.
Het project is mogelijk dankzij steun van Europa Werk en Sociale Economie Europa. 

Fase 1: leerecosysteem Maasland

Leerecosysteem Maasland is een ambitieus samenwerkingsproject dat zich richt op het versterken van leer- en groeikansen voor jongeren tussen 13 en 30 jaar in de regio Maasland. De regio kampt met diverse sociale, economische en ecologische uitdagingen, zoals hoge schooluitval, beperkte mobiliteit, digitale kwetsbaarheid en mentale gezondheidsproblemen bij jongeren. Tegelijkertijd biedt de omgeving – met onder andere het Nationaal Park Hoge Kempen – unieke kansen voor leer- en ontwikkeltrajecten in én met de natuur.

Van augustus 2024 tot maart 2025 werkten we samen met onze partners Beweging.net, Qrios en de gemeente Maasmechelen aan de uitbouw van het leerecosysteem Maasland. We verwelkomden nieuwe partners: Nationaal Park Hoge Kempen, Overkop Maasmechelen en Arktos en zetten samen onze schouders onder de verdere uitbouw van het leerecosysteem met het oog op de groei van jongeren in de regio.

Fase 2: Groeistroom Maasland

Dit project wil jongeren inspireren om een groeigerichte mindset te ontwikkelen en hun leergoesting aan te wakkeren. Het ecosysteem biedt jongeren leerervaringen die aansluiten bij hun leefwereld, noden en talenten. Denk aan buitenleren in de natuur, innovatieve leerhubs, digitale skills-trainingen, werkervaringen in lokale bedrijven en creatieve projecten in jeugdhuizen. De jongeren worden hierbij niet enkel als deelnemers gezien, maar als actieve changemakers in hun gemeenschap. Op die manier wil het project zelf bijdragen aan een warme, veerkrachtige en samenhangende regio.

Van maart 2025 tot maart 2028 werken we samen met onze partners aan de volgende doelstellingen: 

  1. Verkennen: Jongeren geven via interviews, workshops en focusgroepen zelf aan waar hun noden liggen. Deze inzichten vormen de basis voor nieuwe leertrajecten. 

  2. Pionieren: Jongeren ontwikkelen een op groei gerichte mindset en exploreren en versterken van sterktes. Ze experimenteren met innovatieve leerhubs in de regio.  

  3. Bloeien in de regio: Jongeren ontwikkelen zich als changemakers in de regio die adaptief inspelen op toekomstige uitdagingen. Dit doen ze samen met bedrijven en natuurorganisaties.

  4. Netwerkversterking: Onderwijs, jeugdwerk, natuur en bedrijfsleven bundelen de krachten in een duurzaam regionaal netwerk dat leerinitiatieven afstemt en versterkt.

doelgroepen

De primaire doelgroep bestaat uit jongeren tussen 13 en 30 jaar, met bijzondere aandacht voor jongeren in maatschappelijk kwetsbare situaties.  Daarnaast richt het ecosysteem zich ook op:

  • Lokale ondernemers en werknemers (voor werkplekleren en mentorschap),
  • Vrijwilligers en rangers in het Nationaal Park (voor outdoor learning),
  • Andere generaties (voor intergenerationeel leren).

Verwachte impact

Het project wil :

  • Jongeren begeleiden in het ontdekken van hun sterktes en leerbehoeften.
  • Piloottrajecten opzetten op het vlak van digitale vaardigheden, mentorschap en outdoor learning.
  • De eerste bouwstenen leggen voor een duurzame leercultuur in Maasland.

Contacteer ons gerust:

Wil je graag kennismaken met onze activiteiten of iets betekenen voor jongeren?  We horen het heel graag. 

Katrien Goossens (Hogeschool UCLL, katrien.goossens@ucll.be)
Jolien Claes (Arktos, jclaes@arktos.be)
Luc Flipkens (Nationaal Park Hoge Kempen, luc@rlhk.be)
Sanne Van noppen (Qrios, sanne.vannoppen@qrios.be)

Partners
Europa werk & sociale economie
Nationaal Park Hoge Kempen
Qrios
Arktos