Bemiddeling op school: met een passend school-DNA lukt het zeker

Waarover gaat deze workshop?

Een verbindende schoolcultuur is de ideale voedingsbodem voor het introduceren van (peer)bemiddeling op school. Deze workshop doet jou als deelnemer stilstaan bij de eigen schoolpraktijk. Samen bekijken we welke visie, welke omgangscultuur maar ook welke rituelen en gebruiken bijdragen tot het herstelgericht en verbindend omgaan met storingen en conflicten.

Na afronding van de workshop

  • kan je omschrijven wat typerend is voor een herstelgerichte en verbindende schoolcultuur
  • beschik je over de nodige kennis en een handig instrument om de eigen schoolpraktijk tegen het licht te houden
  • ben je voldoende toegerust om een actieplan op te stellen dat toelaat om de bemiddelingspraktijk in jullie school te introduceren.

Deze workshop combineert momenten van informatiedeling, reflectie op de eigen praktijk, samenspraak en vraagstelling.
De deelnemers worden uitgedaagd tot het kritisch evalueren van hun actuele schoolcultuur en hun actueel zorg- en sanctiebeleid

spreker

Gie Deboutte is trainer bij Tenz, onderzoeker en beleidsondersteuner aan de UCLL, wetenschappelijk medewerker aan de KU Leuven. Hij is tevens voorzitter van het Vlaams Netwerk Kies Kleur tegen Pesten.

doelgroep

Directies, zorgcoördinatoren, leerlingenbegeleiders, leerkrachten, hulpopvoedend personeel van het basis- en secundair onderwijs; lerarenopleiders; scholenondersteuners/scholenondersteunende organisaties; bemiddelaars; …

De workshop mikt op al wie van plan is om of bezig met het implementeren van herstelgerichte en bemiddelingspraktijken in de eigen school.