Binnen het traject behandelen we inzichten en tools van mentoring van startende leerkrachten zodat ze ‘met goesting en deskundigheid’ werkplezier blijven ervaren. We focussen op visie van aanvangsbegeleiding, mandaat van de mentor, begeleidingsgesprekken en aanvangsbegeleidingsplan binnen de organisatie. De theoretische kaders zullen steeds gekoppeld worden aan toepassingen en oefeningen. Er wordt ruimte voorzien voor dialoog en uitwisseling van eigen ervaringen.

Doelgroep

Leraren en schoolteams

Programma
  • Sessie 1: Visie op aanvangsbegeleiding 2.0: beginnend leraar als actor, netwerker en troef. Fasen in professionele groei. 
  • Sessie 2: Wat beweegt de beginnende leraar? Zijn denken en handelen. Behoeftenanalyse starters. Stimuleren van de beginnende leraar tot reflecteren. 
  • Sessie 3: Wat beweegt de mentor? Zijn denken en handelen. Het profiel en de taken van de mentor onder de loep. 
  • Sessie 4: Het voeren van reflectie- en groeibevorderende begeleidingsgesprekken. Omgaan met weerstand. Werkinstrumenten aanvangsbegeleiding. 
  • Sessie 5: Aanvangsbegeleiding 2.0 inbedden in de schoolorganisatie en –cultuur. Ontwerpen van een aanvangsbegeleidingsplan. 
Datum en locatie (met begin- & einduur)
UCLL Campus Diepenbeek
UCLL Campus Diepenbeek
UCLL Campus Diepenbeek
UCLL Campus Diepenbeek
Prijs

250 euro voor het ganse traject (5 sessies).

 

Dit traject kan ook op maat gegeven worden met locatie en tijdstip in onderling overleg.

Contact

Hilde Vanvuchelen

Hilde
Vanvuchelen
Contact praktisch

Elke Truyens

Elke
Truyens
Analytisch nummer
6101001000
Interne referentie
ED00162