
Didactiek meten en probleemoplossend denken
Progressieve opbouw en didactische aanpak doorheen de lagere school
Opfrissen van en zicht krijgen op de recente inzichten (o.a. nieuwe minimumdoelen) voor meten en probleemoplossend denken: leerlijnen, onderlinge verbanden en do's en don'ts in de klas.
Leraren (en zorgleerkrachten) die lesgeven in de lagere school. Ook zij-instromers zonder vereist diploma zijn welkom om zich via deze weg te professionaliseren.
Zicht krijgen op leerlijnen meten en probleemoplossend denken; didactische principes voor goed wiskundeonderwijs als leidraad leren gebruiken bij het vormgeven en realiseren van je klaspraktijk; kritisch leren omgaan met bestaande (les)methodes.
Meten - invoeren concept meten, meetleerlijn, meetaspecten (lengte, inhoud, massa, tijd, volume, oppervlakte, samengestelde aspecten), natuurlijke maten, standaardmaten, herleidingen, schaal, massadichtheid Probleemoplossend Denken - kenmerken van problemen en vraagstukken, metacognitie, gebruik van algemene en specifieke heuristieken, evaluatie van probleemoplossende vaardigheden.
Els Van Emelen
Je sluit aan bij een groep studenten (zij-instromers) die hiervan examen afleggen om credits te verwerven en uiteindelijk het diploma voor leraar lager onderwijs te behalen. Via dit navormingstraject kan jij geen credits behalen. Je legt dus ook geen examen af. Je krijgt wel een deelnamecertificaat. Je mag ondersteuning verwachten in de vorm van de lessen en het gebruikte lesmateriaal, zoals cursussen, powerpoints, werkopdrachten, verbetersleutels, enz. Indien je toch graag de credits verwerft, kan je je inschrijven via een credit- of diplomacontract. In dat geval zal je uiteraard ook examen moeten afleggen.