Hoe vermijd ik de valkuilen van een (lange) onderwijsloopbaan?

 

Onderzoek maakt duidelijk dat leraren meer uitvallen naarmate ze ouder worden. Wat kan je zelf doen om dit te voorkomen? Vanuit een onderzoek naar duurzame inzetbaarheid van senior-leraren (+45), weten we dat een duidelijk toekomstperspectief, gebaseerd op jouw sterktes als professional, cruciaal is. We werken dit verder uit naar een toekomstplan voor jezelf. Dat zal voor jou duidelijk maken waar je de focus op moet leggen in je taken als leraar. Voorkomen is beter dan genezen!

 

Deze navorming kan ook op maat van jouw school(team) gegeven worden.

Doelgroep

Leraren basisonderwijs, leraren secundair onderwijs, buitengewoon onderwijs, deeltijds kunstonderwijs, docenten hoger onderwijs, zorgcoördinatoren, opvoeders, leerlingenbegeleiders en leerondersteuners.

Doelstellingen

Je werkt in deze nascholing aan:

  • Het uitwerken van een tijdlijn voor je loopbaan.
  • Het bepalen van jouw energie gevende sterktes.
  • Het in kaart brengen van factoren die jouw energie geven, dan wel kosten.
  • Het analyseren van jezelf en jouw context als een 'systeem'. Welke zijn de 'cirkeltjes' die steeds terugkomen.
  • Het bepalen van een helder toekomstperspectief en de wegen om dat te bereiken.
  • Het bepalen van jouw prioriteiten om je toekomstplan te verwezenlijken.
Programma

Leraren blijven langer en met meer zin aan het werk als ze voor zichzelf een duidelijk toekomstperspectief hebben. Daar horen heldere verwachtingen bij van wat ze willen verwezenlijken. Dat kan geen enkele directie voor jou bepalen.

 

Tijdens deze nascholing sta je stil bij jezelf en je toekomst. Je richt de blik op de lange termijn en vormt je een beeld van hoe die er voor jou uitziet. Zelfs in een vlakke loopbaan is er heel wat flexibiliteit in hoe je job vormgeeft, zeker in onderwijs. Dit is echt nodig, want zonder een helder toekomstperspectief, waar je zelf voor kiest, voorkomt geen enkele compenserende maatregel van de directie jouw uitval.

 

De ingrediënten van dat toekomstperspectief zijn al nauwkeurig beschreven in de doelen van deze nascholing: een tijdlijn, je sterktes, een zich op de factoren die jouw functioneren beïnvloeden, verschillende wegen om je doelen waar te maken en... een duidelijke strategie om met je directie in gesprek te gaan. Die strategie is niet gebaseerd op 'gelijk krijgen', maar wel op samen bekijken wat haalbaar is.

 

Samen met de begeleider bepaal je welke instrumenten jij nodig hebt om hiermee aan het werk te gaan. Die werden ontwikkeld in het praktijkonderzoek: 'Duurzame inzetbaarheid van senior-leraren (45+)'. De nascholing staat echter open voor elke leraar.

Begeleider

Karel Moons

Karel
Moons
Docent
UCLL

Karel Moons heeft heel wat ervaring met het begeleiden van scholen, schoolteams en directies in veranderingsprocessen. Karel ondersteunt eveneens scholen rond het werken aan sterktes in multiculturele groepen. Daarnaast is Karel onderzoeker bij het expertisecentrum Education & Development.

Praktische info

Breng schrijfgerief en je laptop met kabel mee.

Datum en locatie (met begin- & einduur)
UCLL Campus Hertogstraat
UCLL Campus Diepenbeek
Prijs

 Standaardprijs: 110 euro, inclusief broodjeslunch.

Je kiest één dag:

  • 7 november 2025 in Heverlee

of

  • 26 januari 2026 in Diepenbeek
Contact

Karel Moons

Karel
Moons
Contact praktisch

Elke Truyens

Elke
Truyens
Analytisch nummer
5101001000
Interne referentie
ED00219