
Jongeren versterken in hun studiekeuze: Toolbox en Leerwinkelspel in actie
De Unlocking Potential Toolbox is ontwikkeld om jongeren te ondersteunen in hun zoektocht naar wie ze zijn, wat ze kunnen en wat ze willen. De Toolbox bestaat uit vier thematische sessies:
- Zelfinzicht (Wie ben ik?)
- Talenten (Wat kan ik?)
- Studiekeuze (Wat wil ik?)
- Studentenleven (Hoe is het om student te zijn?)
Daarnaast maak je kennis met het Leerwinkelspel – een interactief bordspel die jongeren spelenderwijs laat kennismaken met verschillende partners uit het onderwijs- en arbeidsveld.
Deze navorming combineert theorie, ervaringsuitwisseling en praktijkgerichte oefeningen. Je ontdekt hoe je beide methodieken kunt inzetten in jouw eigen context – of dat nu in het secundair onderwijs, volwassenenonderwijs of jeugdwerk is.
Deze navorming richt zich tot:
- Leerkrachten (3e graad secundair onderwijs)
- Traject- en studiebegeleiders
- CLB-medewerkers
- Jeugdwerkers en vormingswerkers
- Begeleiders in het volwassenenonderwijs
- Alle andere (jeugd)professionals die jongeren op een enthousiaste manier willen verbinden met (hoger) onderwijs
Na deze navorming:
- Ken je de opbouw, inhoud en doelstellingen van de Unlocking Potential Toolbox.
- Kun je de Toolbox zelfstandig of begeleid inzetten met jongeren in jouw praktijk.
- Weet je hoe het Leerwinkelspel werkt en hoe je dit kunt gebruiken om jongeren te laten kennismaken met studie- en werkmogelijkheden.
- Heb je concrete handvatten om jongeren te begeleiden bij hun talentontwikkeling en studiekeuze.
- Laat je je inspireren door praktijkvoorbeelden en denk je na over toepassingen in je eigen context.
09u00 – 09u15: Ontvangst met koffie en thee
09u15 – 10u30: Ontdek de Unlocking Potential Toolbox
10u30 – 10u45: Pauze
10u45 – 11u30: Spelenderwijs leren met het Leerwinkelspel
11u30 – 12u00: Vertaling naar de eigen praktijk & terugkoppeling
12u00 – 12u30: Sappige afsluiter met lunch
Eva Delbeke
Wim Wiertz
Els Teijsen
Els Teijsen is als onderzoeker verbonden aan het expertisecentrum Inclusive Society – UCLL. De focus van haar projecten ligt op interprofessioneel samenwerken vanuit een inclusieve pedagogie met aandacht voor meerstemmigheid en verbinding. Ze heeft werkelijke praktijkervaring in het secundair onderwijs als leerkracht wiskunde in Antwerpen.
Deze vorming wordt u gratis aangeboden.