Dit professionaliseringstraject werkt rond vragen als: hoe profileer jij je als school? Hoe vernieuwend of juist traditioneel wil je school zijn? Wat is juist het gezamenlijk project van jouw school? Wat zijn jullie focuslijnen? Wordt de bestaande schoolvisie uitgedragen door het hele team?

Doelgroep

Schoolteams secundair onderwijs

Doelstellingen

In team standpunten bespreken  over topics als: moet onderwijs al dan niet leerlinggestuurd zijn? Waarom zouden we wel of niet kiezen voor inclusief onderwijs? Is onze studiekeuzeproces best selectiegericht of juist interessegericht? Hoeveel controle is nodig in kwaliteitszorg?

Programma

In heel wat scholen is de schoolvisie toe aan een update. In dit professionaliseringstraject expliciteren alle leden van het team hun onderwijsvisie. Het vertrekpunt is steeds de eigen schoolvisie. Aan de hand van actuele onderwijsdilemma’s wordt die visie verdiept, geactualiseerd of op scherp gesteld. Dialoog staat daarbij centraal. Telkens verdiepen we ons via gesprekstechnieken in verschillende standpunten uit heden en verleden om op die manier tot een opgefriste, doorleefde schoolvisie te komen.

Trainer

Anne Decelle

Anne
Decelle
lector
Hogeschool UCLL

Anne Decelle is lector taal en communicatie en vakdidactiek aan de Bachelor Secundair onderwijs en senior-onderzoeker in het Expertisecentrum Education en Development. Ze werkte eerder mee aan onderzoeksprojecten over oriëntering, over de modernisering van het secundair onderwijs en over schrijfvaardigheidsonderwijs.

Leen Alaerts

Leen
Alaerts
lector
Hogeschool UCLL

Leen Alaerts is lector geschiedenis aan de lerarenopleiding Bachelor Secundair Onderwijs en senior-onderzoeker in het Expertisecentrum Education & Development. Ze engageerde zich het voorbije decennium voor verscheidene opleidingsonderdelen, professionaliseringsinitiatieven en onderzoeksprojecten rond didactiek, burgerschap, onderzoekende leraren, projectonderwijs, diversiteit en de modernisering van het secundair onderwijs.

Praktische info

Deze vorming is op maat: op vraag van scholen met het schoolteam.

Een denksessie duurt best minstens 1u30, maximum 3u.

We focussen op één, maximum 2 van de vragen/doelen. Er kunnen meerdere sessies per traject ingericht worden.

Datum en locatie (met begin- & einduur)
Locatie in overleg te bepalen
Contact

Anne Decelle

Anne
Decelle

Leen Alaerts

Leen
Alaerts
Contact praktisch

Elke Truyens

Elke
Truyens
Analytisch nummer
5101001000
Interne referentie
ED00149