Naar een doorleefde schoolvisie
Dit professionaliseringstraject werkt rond vragen als: hoe profileer jij je als school? Hoe vernieuwend of juist traditioneel wil je school zijn? Wat is juist het gezamenlijk project van jouw school? Wat zijn jullie focuslijnen? Wordt de bestaande schoolvisie uitgedragen door het hele team?
Schoolteams secundair onderwijs
In team standpunten bespreken over topics als: moet onderwijs al dan niet leerlinggestuurd zijn? Waarom zouden we wel of niet kiezen voor inclusief onderwijs? Is onze studiekeuzeproces best selectiegericht of juist interessegericht? Hoeveel controle is nodig in kwaliteitszorg?
In heel wat scholen is de schoolvisie toe aan een update. In dit professionaliseringstraject expliciteren alle leden van het team hun onderwijsvisie. Het vertrekpunt is steeds de eigen schoolvisie. Aan de hand van actuele onderwijsdilemma’s wordt die visie verdiept, geactualiseerd of op scherp gesteld. Dialoog staat daarbij centraal. Telkens verdiepen we ons via gesprekstechnieken in verschillende standpunten uit heden en verleden om op die manier tot een opgefriste, doorleefde schoolvisie te komen.
Anne Decelle
Anne Decelle is lector taal en communicatie en vakdidactiek aan de Bachelor Secundair onderwijs en senior-onderzoeker in het Expertisecentrum Education en Development. Ze werkte eerder mee aan onderzoeksprojecten over oriëntering, over de modernisering van het secundair onderwijs en over schrijfvaardigheidsonderwijs.
Leen Alaerts
Leen Alaerts is lector geschiedenis aan de lerarenopleiding Bachelor Secundair Onderwijs en senior-onderzoeker in het Expertisecentrum Education & Development. Ze engageerde zich het voorbije decennium voor verscheidene opleidingsonderdelen, professionaliseringsinitiatieven en onderzoeksprojecten rond didactiek, burgerschap, onderzoekende leraren, projectonderwijs, diversiteit en de modernisering van het secundair onderwijs.
Deze vorming is op maat: op vraag van scholen met het schoolteam.
Een denksessie duurt best minstens 1u30, maximum 3u.
We focussen op één, maximum 2 van de vragen/doelen. Er kunnen meerdere sessies per traject ingericht worden.