Ontwikkeling van wiskundig denken: getallen
In 4 sessies van 3 uur maak je (opnieuw) kennis met de leerlijnen van getallenkennis en in beperkte mate bewerkingen in de kleuterschool. Je leert kritisch keuzes maken wat betreft logische volgorde, didactische principes en gerichte ondersteuning van kleuters, met als doel hen allemaal een zo fundamenteel en solide mogelijke basis mee te geven voor hun verdere wiskundige ontwikkeling.
Over de lesgevers
Michèle Dexters en Els Van Emelen zijn beide al jaren docent wiskundedidactiek in de opleidingen bachelor lager- en kleuterondewijs. Daarnaast voeren zij ook al enkele jaren praktijkonderzoek waarin ze de vooropgestelde didactische principes uittesten en verfijnen. Ze delen met veel passie hun ervaringen en expertise.
Leraren (en zorgleerkrachten) die lesgeven in de kleuterschool. Ook zij-instromers zonder vereist diploma zijn welkom om zich via deze weg te professionaliseren.
Zicht krijgen op leerlijnen getallenkennis (en bewerkingen); didactische principes voor goed wiskundeonderwijs als leidraad leren gebruiken bij het vormgeven en realiseren van je klaspraktijk; kritisch leren omgaan met bestaande (les)methodes.
Getallenkennis - Getalbegrip bij jonge kinderen: tellen, splitsen, groeperen, (keuze van) getalbeelden; opbouw van getallenkennis doorgeen de basisschool: hoeveelheids- en rangordeaspect, (uitbreiden van) plaatswaardesysteem, vergelijken van getallen, tabellen en grafieken, patronen.
Bewerkingen - optellen, aftrekken, vermenigvuldigen en delen: rekenverhalen en concrete handelingen.
100 euro voor de lessenreeks.
Korting van 20 euro vanaf 2e deelnemer van eenzelfde school.