
Ontwikkeling van wiskundig denken: meten en meetkunde
Progressieve opbouw en didactische aanpak doorheen de kleuterschool
Opfrissen van en zicht krijgen op doorgaande lijnen, onderlinge verbanden en do's en don'ts in de klas voor de wiskundige ontwikkeling van kleuters.
Leraren (en zorgleerkrachten) die lesgeven in de kleuterschool. Ook zij-instromers zonder vereist diploma zijn welkom om zich via deze weg te professionaliseren.
Zicht krijgen op leerlijnen meten en meetkunde; didactische principes voor goed wiskundeonderwijs als leidraad leren gebruiken bij het vormgeven en realiseren van je klaspraktijk; kritisch leren omgaan met bestaande (les)methodes.
Meten - het concept meten, aspecten (lengte, inhoud, massa), meetinstrumenten, natuurlijke maten, meetresultaten interpreteren Meetkunde - leren van meetkunde volgens stijgende graad van begrip en abstractie (Van Hiele-theorie), vormleer (eigenschappen, classificeren, omschrijven, uitspraken beoordelen, opdelen en samenstellen, tekenen), transformaties (verschuiven, draaien, spiegelen, vergroten/verkleinen, projecteren), relaties (congruentie, gelijkvormigheid, symmetrie, evenwijdig, snijden, loodrecht), plaatsbepaling ten opzichte van zichzelf en voor objacten onderling (coördinaten, kijklijnen, aanzichten, blokkenbouwsels)
Michèle Dexters
Je sluit aan bij een groep studenten (zij-instromers) die hiervan examen afleggen om credits te verwerven en uiteindelijk het diploma voor leraar kleuteronderwijs te behalen. Via dit navormingstraject kan jij geen credits behalen. Je legt dus ook geen examen af. Je krijgt wel een deelnamecertificaat. Je mag ondersteuning verwachten in de vorm van de lessen en het gebruikte lesmateriaal, zoals cursussen, powerpoints, werkopdrachten, verbetersleutels, enz. Indien je toch graag de credits verwerft, kan je je inschrijven via een credit- of diplomacontract. In dat geval zal je uiteraard ook examen moeten afleggen.