
Schrijfdidactiek in balans voor leerkrachten van de derde graad lager onderwijs
Een taalbeschouwelijke focus integreren in je schrijflessen
In deze navormingsreeks inspireren we je met uitgewerkte lesscenario's, een didactisch model en evaluatie- en differentiatietools om je schrijfonderwijs te verrijken. Neem alvast een kijkje op onze website www.schrijfbalans.ucll.be
Voor leerkrachten van de derde graad lager onderwijs.
Je gaat aan de slag met uitgewerkte lesscenario's waarin een taalbeschouwelijke focus gekoppeld wordt aan een functionele schrijftaak. Je maakt kennis met de Schrijfschijf, ons didactisch model dat verschillende werkvormen bevat om taalbeschouwing te integreren in je schrijflessen. Je ontwerpt zelf lessen waarbij je een relevante taalbeschouwelijke focus inbouwt in een schrijftaak. Je gaat aan de slag met onze differentiatie- en evaluatietools voor schrijven.
Schrijven is en blijft een moeilijke vaardigheid voor leerlingen. Deze navorming bestaat uit drie sessies waarin we je inspiratie bieden om je schrijflessen te verrijken door een taalbeschouwelijke focus te kiezen. Tussen de sessies in ga je zelf aan de slag met de inzichten. Sessie 1: introductie van het didactisch model en kennismaking met de lesscenario's en evaluatietools. Na sessie 1 test je één van de lesscenario's in je eigen lessen. Sessie 2: een relevante taalbeschouwelijke focus selecteren voor je schrijflessen en kennismaking met de differentiatietools. Na sessie 2 geef je een schrijfles die je zelf verrijkt met een taalbeschouwelijke focus. Sessie 3: uitwisselen van ervaringen en verdieping in schrijfdidactiek.
Anne Decelle
Anne Decelle is lector taal en communicatie en vakdidactiek aan de Bachelor Secundair onderwijs en senior-onderzoeker in het Expertisecentrum Education en Development. Ze werkte eerder mee aan onderzoeksprojecten over oriëntering, over de modernisering van het secundair onderwijs en over schrijfvaardigheidsonderwijs.
Wist je dat het ook mogelijk is om navormingstraject op maat in jouw school aan te vragen?