Inhoud

Doelgroep

Verpleegkundigen (gegradueerde, bachelor of master) of vroedvrouwen die de rol van mentor opnemen of wensen op te nemen binnen hun instelling. Werkgevers die stages organiseren voor zorgkundigen en/of studenten verpleegkunde of vroedkunde.

Doelstellingen

Volgende leerdoelen worden nagestreefd in de opleiding:

  • De mentor is in staat om een kritische reflectie te maken van zichzelf als mentor en van zijn werkomgeving als stageplaats;
  • De mentor neemt een voorbeeldrol op, profileert zich als mentor en neemt acties om op zijn eigen afdeling een open leerklimaat te bevorderen en zijn team te ondersteunen;
  • De mentor zorgt voor verbinding tussen alle betrokken partijen;
  • De mentor creëert leerkansen aangepast aan de beginsituatie, de manier van leren, het opleidingsniveau en de individuele leerdoelen van de student;
  • De mentor begeleidt en coacht, met wederzijds vertrouwen en aandacht voor welbevinden, de student in het behalen van zijn leerdoelen;
  • De mentor geeft regelmatig via een correcte methodiek constructieve feedback aan de student en de stagebegeleider over het leerproces van de student.
Programma


VIER-DAAGSE MENTORTRAINING

Dag 1: Identiteit en opdracht van de mentor

  • Identiteit van de mentor
  • Mentorschap in je organisatie
  • Communiceren en verbinden: communicatie in de leerrelatie


Dag 2: Begeleiden is maatwerk

  • Intervisie
  • Een motiverend leerklimaat: autonomie, betrokkenheid en competentie
  • Leren met impact op stage
  • Leercyclus en leerstijlen
  • Denken in kwaliteiten


Dag 3: Coachen, feedback en confrontatie

  • Intervisie
  • Coachen en bijsturen tijdens het begeleiden
    • Werken met Smart leerdoelen
    • Reflectie stimuleren
    • Mee-bewegen
  • Feedback
  • Constructief confronteren


Dag 4: Groeien in begeleiding: mentor samen met een team

  • Intervisie
  • Oplossingsgericht werken
  • Plaats en rol van de mentor in het team
    • Wat heb ik te doen?
    • Wat hebben we samen te doen?
  • Opstellen actieplan

CAMPUSDAG

  • De mentor is verantwoordelijk voor kwaliteitsvolle patiëntenzorg én het handelen van de student.
    Dagdeel 1: schetst het
    juridisch kader van het mentorschap adhv praktijkvoorbeelden.
  • Ervaring leert hoe beter de mentor de opleiding verpleegkunde kent, hoe meer de mentor kan afstemmen op de leernoden van de student.
    Dagdeel 2: informeert adhv
    de opbouw van de opleiding verpleegkunde UCLL en St Fran de mentor over de opleidingsniveaus 5 en 6 en laat de mentor kennismaken met de dagelijkse leeromgeving van de student verpleegkunde.
Trainer

Karen De Groof

Karen
De Groof

Ann Vandevelde

Ann
Vandevelde