Smart Mentorship vormingstraject
Health Innovation
Inhoud
Doelgroep
Verpleegkundigen (gegradueerde, bachelor of master) of vroedvrouwen die de rol van mentor opnemen of wensen op te nemen binnen hun instelling. Werkgevers die stages organiseren voor zorgkundigen en/of studenten verpleegkunde of vroedkunde.
Doelstellingen
Volgende leerdoelen worden nagestreefd in de opleiding:
- De mentor is in staat om een kritische reflectie te maken van zichzelf als mentor en van zijn werkomgeving als stageplaats;
- De mentor neemt een voorbeeldrol op, profileert zich als mentor en neemt acties om op zijn eigen afdeling een open leerklimaat te bevorderen en zijn team te ondersteunen;
- De mentor zorgt voor verbinding tussen alle betrokken partijen;
- De mentor creëert leerkansen aangepast aan de beginsituatie, de manier van leren, het opleidingsniveau en de individuele leerdoelen van de student;
- De mentor begeleidt en coacht, met wederzijds vertrouwen en aandacht voor welbevinden, de student in het behalen van zijn leerdoelen;
- De mentor geeft regelmatig via een correcte methodiek constructieve feedback aan de student en de stagebegeleider over het leerproces van de student.
Programma
VIER-DAAGSE MENTORTRAINING
Dag 1: Identiteit en opdracht van de mentor
- Identiteit van de mentor
- Mentorschap in je organisatie
- Communiceren en verbinden: communicatie in de leerrelatie
Dag 2: Begeleiden is maatwerk
- Intervisie
- Een motiverend leerklimaat: autonomie, betrokkenheid en competentie
- Leren met impact op stage
- Leercyclus en leerstijlen
- Denken in kwaliteiten
Dag 3: Coachen, feedback en confrontatie
- Intervisie
- Coachen en bijsturen tijdens het begeleiden
- Werken met Smart leerdoelen
- Reflectie stimuleren
- Mee-bewegen
- Feedback
- Constructief confronteren
Dag 4: Groeien in begeleiding: mentor samen met een team
- Intervisie
- Oplossingsgericht werken
- Plaats en rol van de mentor in het team
- Wat heb ik te doen?
- Wat hebben we samen te doen?
- Opstellen actieplan
CAMPUSDAG
- De mentor is verantwoordelijk voor kwaliteitsvolle patiëntenzorg én het handelen van de student.
Dagdeel 1: schetst het juridisch kader van het mentorschap adhv praktijkvoorbeelden. - Ervaring leert hoe beter de mentor de opleiding verpleegkunde kent, hoe meer de mentor kan afstemmen op de leernoden van de student.
Dagdeel 2: informeert adhv de opbouw van de opleiding verpleegkunde UCLL en St Fran de mentor over de opleidingsniveaus 5 en 6 en laat de mentor kennismaken met de dagelijkse leeromgeving van de student verpleegkunde.
Trainer
Karen De Groof
Karen
De Groof
Ann Vandevelde
Ann
Vandevelde