
Spiegeltje spiegeltje aan de wand
Welke toekomstscenario’s zijn er voor het vreemdetaalonderwijs in het AI tijdperk? Het doel van deze workshop is om zich te buigen over de volgende vraag: ‘Hoe ziet het vreemdetaalonderwijs eruit binnen 15 jaar onder invloed van AI?’ We verkennen deze vraag via de methodiek van scenarioplanning. Dit is een aanpak om te anticiperen op een onvoorspelbare toekomst en zo tot doordachte keuzes te komen, maar het leent zich ook goed tot het voeren van een dialoog over de toekomst. Alvast een spoiler… we zullen het antwoord niet klaar hebben na de workshop, maar hopelijk geeft het stof tot verder denken en exploreren.
Voor leerkrachten vreemde talen uit het middelbaar of hoger onderwijs of elk team dat op een gestructureerde manier wil nadenken over de toekomst van het vreemdetaalonderwijs in het AI tijdperk.
Leerkrachten vreemde talen uit het middelbaar of hoger onderwijs of elk team dat op een gestructureerde manier wil nadenken over de toekomst van het vreemdetaalonderwijs in het AI tijdperk.
Katrien Dewaele
Katrien Dewaele is lerarenopleider Frans binnen de opleidingen bachelor lager onderwijs en secundair onderwijs van UCLL waar ze zowel taalvaardigheid Frans als vakdidactiek doceert. In haar praktijkonderzoek slaat ze de brug tussen inzichten uit onderwijsonderzoek enerzijds en de concrete talenklas anderzijds. Ze focust zich in het bijzonder op de vraag hoe je als leerkracht effectief leerprocessen kan begeleiden op een onderzoeksgeïnformeerde manier waarbij technologie ondersteunend kan zijn. Ze is expert binnen het domein van vreemdetaaldidactiek en deelde deze expertise reeds in diverse coachingstrajecten, publicaties en handboeken.